Theatricality and carnavalization. Zé Pereira at the end of the century. XIX

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i80p142-165

Keywords:

Theatricality, Carnavalization, Performance

Abstract

This article is part of a doctoral project that investigates luso-brazilians carnivals, performances, and theatricalities in the manifestations called Zé Pereiras. This text examines the writings of Vieira Fazenda (1847-1917) and Luís Edmundo de Melo Pereira da Costa (1878 - Rio de Janeiro, 1961), chroniclers of the late 19th century in Brazil. The analysis seeks to approximate the concepts of Bakhtin’s theory of carnival analysis to Ze Pereiras. It exams the creation of the character Zé Pereira, its existence in the Brazilian Carnival, and the process of street party hygiene that took place at this festivity.

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Author Biographies

  • Marcelo Faria, Universidade Federal de Goiás

    Marcelo Fecunde de Faria é doutorando em Performances Culturais (PPGPIC/UFG). Grupo de Pesquisa Máskara – Núcleo Transdisciplinar de Pesquisas em Teatro, Dança e Performance (UFG).

  • Robson Camargo, Universidade Federal de Goiás

    Robson Corrêa de Camargo é doutor em teatro (ECA/USP). Idealizador e fundador do Programa de Pós-graduação em Performances Culturais da UFG (2011, Mestrado e Doutorado). Encenador e crítico de teatro, coordena a Rede Goiana de Pesquisa em Performances Culturais e o Máskara – Núcleo Transdisciplinar de Pesquisas em Teatro, Dança e Performance (UFG).

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Published

2021-12-13

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Articles

How to Cite

Faria, M., & Camargo, R. (2021). Theatricality and carnavalization. Zé Pereira at the end of the century. XIX. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, 1(80), 142-165. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i80p142-165