The nymphs of the seas here: the pagan nymph and her exile in the tropics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i85p150-170

Keywords:

Nymph, Brazilian art, 19th century

Abstract

The motto of this article is the so-called nymphs in Brazilian art of the 19th century. To fulfill this purpose, it departs from the theoretical premises of two art historians, Aby Warburg and Georges Didi-Huberman. Four formerly literary characters were then approached who were transformed into pictorial characters by the brushes of renowned Brazilian artists, namely: Lindoia, Moema, Iracema and Marabá. On the canvases of José Maria de Medeiros, Victor Meirelles, Antônio Parreiras and Rodolfo Amoedo, we seek to find the pagan nymph in her exile in the tropics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Daniela Queiroz Campos, Universidade Federal de Santa Catarina

    Daniela Queiroz Campos é professora de História da Arte do Departamento de História da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

References

ADES, Dawn. Arte na América Latina: a era moderna, 1820–1980. São Paulo: Cosac & Naify, 1997.

AGAMBEN, Giorgio. Ninfas. Valência: Pré-Textos, 2010.

ALENCAR, José. Iracema. São Paulo: Publifolha, 1997.

AYALA, Walmir. Dicionário de pintores brasileiros. Rio de Janeiro: Spala, 1986.

ARASSE, Daniel. História de pinturas. Lisboa: KKYM , 2016.

ARASSE, Daniel. Nada se vê: seis ensaios sobre a pintura. São Paulo: Editora 34, 2019.

BALTHAZAR, Gregory da Silva. A(s) Cleópatra(s) de Plutarco: as múltiplas faces da última monarca do antigo Egito nas Vidas paralelas. Dissertação (Mestrado em História). Programa de Pós-Graduação em História, Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Paraná́. Curitiba, 2013.

BARATA, Mário. Século XIX. Transição e início do século XX. In: ZANINI, Walter. História geral da arte no Brasil. V. 1. São Paulo: Instituto Walther Moreira Salles: Fundação Djalma Guimarães, 1983, p. 377-451.

BATISTA, Stephanie Dahn. O corpo falante: narrativas e inscrições num corpo imaginário na pintura acadêmica do século XIX. R. Cient./FAP, Curitiba, v. 5, jan.-jun. 2010, p. 125-148.

CAVALCANTI, Ana Maria Tavares. “Iracema” de José Maria de Medeiros – entre pintura histórica e pintura de paisagem. Revista Z cultural (UFRJ), v. n. 1, 2011, p. 1-10.

CHECA, Fernando. Introducción. In: SETTIS, Salvatore. Warburg continuatus: descripción de una biblioteca. Barcelona: Ediciones de La Central, 2010, p. 7-23.

COLI, Jorge. A pintura e o olhar sobre si: Victor Meirelles e a invenção de uma História visual no século XIX brasileiro. In: Marcos Cezar de Freitas. (Org.). Historiografia brasileira em perspectiva. V. 1. 1. ed. São Paulo: Contexto, 1998, p. 375-404.

COLI, Jorge. Fabrique et promotion de la brésilianité: art et enjeux nationaux. Perspective: La revue de l’INHA, v. 2, 2013, p. 213-223.

COSTA, Maria Edileuza da. Lindoia, Moema, Carolina, Iracema: mitos românticos da literatura brasileira. Interdisciplinar, ano 3, v. 7, n. 7, jul.-dez 2008, p.147-168.

CLARK, Kenneth. O nu: um estudo sobre o ideal em arte. Lisboa: Ulisseia, 1956.

DIAS, Gonçalves. Últimos cantos. São Paulo: Martin Claret, 2019.

DURÃO, José de Santa Rita. Caramuru: poema épico. Cidade: Editora, 2003.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ouvrir Vénus: Nudité, rêve, cruauté. Paris: Gallimard, 1999.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa fluida: essai sur le drapé-désir. Paris: Gallimard, 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa moderna: essai sur le drape tombe. Paris: Gallimard, 2002.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da imagem: questões colocadas ao fim de uma história da arte. São Paulo: Editora 34, 2013a.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e o tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013b.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Falenas: ensaios sobre a aparição, 2. Lisboa: KKYM, 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa profunda: essai sur le drapé-tourmente. Paris: Gallimard, 2017.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa dolorosa: essai sur la mémoire d’un geste. Paris: Gallimard, 2019.

DURÃO, José de Santa Rita. Caramuru: poema épico. Cidade: Editora, 2003.

GAMA, Basílio da. O Uraguai. São Paulo: Via Lettera, 2009.

GILROY, Paul. O Atlântico Negro: modernidade e dupla consciência. São Paulo: Editora 34, 2001.

GONZAGA, Duque. A arte brasileira. Campinas: Mercado de Letras, 1995.

JOLLES, André. A Ninfa: uma troca de cartas entre André Jolles e Aby Warburg. In: WARBURG, Aby. A presença do antigo: escritos inéditos. V. 1. Campinas, Editora da Unicamp, 2018, p. 65-78.

JORGE, Marcelo Gonczarowska. As pinturas indianistas de Rodolfo Amoedo. Revista 19&20, Rio de Janeiro, v. V, n. 2, abr. 2010. Disponível em: http://www.dezenovevinte.net/obras/ra_indianismo.htm. Acesso em: abr. 2023.

LEITÃO, Jaqueline Namorato Afonso. Cleópatra, ninfa e Ariadne: uma biografia da escultura dos Museus do Vaticano. Dissertação (Mestrado em Artes). Programa de Pós-Graduação em Artes, Universidade Estadual do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2021.

LESCOURRET, Marie-Anne. Aby Warburg ou la tentation du regard. Paris: Éditions Hazan, 2013.

MALERBA, Jurandir. A corte no exílio: civilização e poder no Brasil às vésperas da Independência. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

MIYOSHI, Alexandre Gaiotto. Moema é morta. Tese (Doutorado em História). Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

MIGLIACCIO, Luciano. A arte no Brasil entre o Segundo Reinado e a Belle Époque. In: BARCINSKI, Fabiana Werneck (Org.). Sobre a arte brasileira da Pré-história aos anos 1960. 1. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2015, p. 174-231.

OLIVEIRA, Claudia de. “A carioca” de Pedro Américo: gênero, raça e miscigenação no Segundo Reinado. Caiana: Revista electrónica de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA), n. 2, año 2013, p. 1-8.

PEREIRA, Sônia Gomes. Arte brasileira no século XIX. Belo Horizonte: Editora C/Arte, 2011.

PEREIRA, Sônia Gomes. Arte, ensino e academia: estudos e ensaios sobre a Academia de Belas Artes do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Mauad/Faperj, 2016.

RECHT, Roland. L’Atlas mnemosyne d’Aby Warburg. In: WARBURG, Aby. Atlas mnemosyne. Paris: l’Écarquillé, 2012.

ROSA, Ângelo de Proença; PEIXOTO, Elza Ramos. Biografia. In: ROSA, Ângelo de Proença et al. Victor Meirelles de Lima 1832–1903. Rio de Janeiro: Edições Pinakotheke, 1982, p. 27-51.

SETTIS, Salvatore. Warburg Continuatus: descripción de una biblioteca. Barcelona: Ediciones de La Central, 2010.

SILVA, Maria Antonia Couto da. A repercussão da Exposição do Liceu de Artes e Ofícios realizada em 1882. Revista de História da Arte e Arqueologia, v. 21, 2016, p. 125-145.

SZIR, Sandra. La ninfa. In: BURUCUA, José Emilio. Ninfas, serpientes, constelaciones: la teoría artística de Aby Warburg. Buenos Aires: Museo Nacional de Bellas Artes, 2019, p. 22-43.

TURAZZI, Maria Inez. Um patrimônio e suas leituras. In: TURAZZI, Maria Inez (Org.). Victor Meirelles: novas leituras. São Paulo: Studio Nobel, 2009, p. 14-31.

WARBURG, Aby. Atlas mnemosyne. Madrid: Ediciones Akal, 2010.

WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã, contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Rio de Janeiro, Editora Contraponto, 2013.

WARBURG, Aby. Histórias de fantasmas para gente grande. São Paulo: Companhia das Letras, 2015a.

WARBURG, Aby. Domenico Ghirlandaio. Lisboa: KKYM, 2015b.

Published

2023-08-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Campos, D. Q. . (2023). The nymphs of the seas here: the pagan nymph and her exile in the tropics. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, 1(85), 150-170. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i85p150-170