Novo Mercado de São Brás: the discourse of urban decline and the appropriation of heritage

Authors

  • Adailson Soares Dantas Universidade Federal do Pará. Programa de Pós Graduação em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido, Núcleo de Altos Estudos Amazônicos https://orcid.org/0000-0003-1946-8669

DOI:

https://doi.org/10.11606/1984-4506.risco.2022.190048

Keywords:

urban requalification, discourse analysis, Novo Mercado de São Brás

Abstract

The article aims to identify and analyze the discourses that support the (symbolic and material) production of space within the scope of the urban and heritage requalification project “Novo mercado de São Brás”, developed by the city hall of Belém (PA). For this, the discourse analysis method was used, which seeks to reveal the significant body of this equipment of historical importance in a perspective that considers it a privileged space for production and confrontation of meanings, many of which imposed by dominant discursive structures and subjects not always explicit.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, O.; CASTRO, F; COSTA, A. Marca Amazônia: estratégias de comunicação publicitária, ambientalismo e sustentabilidade. Revista Comunicação Midiática, Bauru, v. 10, n. 3, p. 105-118, set. 2015.

BARROS, T. Por uma metodologia do discurso: noções e métodos para uma análise discursiva. In: BARROS, T. Uma trajetória da arquivística a partir da análise do discurso: inflexões histórico-conceituais. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015. p. 73-95.

BELÉM (Município). Prefeitura Municipal de Belém. Edital Manifestação Pública de Interesse. Belém, 2018. Disponível em: www.belem.pa.gov.br/app/c2ms/v/?id=18&conteudo=4815. Acesso em: 12 dez. 2019.

BELÉM (Município). Prefeitura Municipal de Belém. Memorial Justificativo Mercado. Belém, 2019a. Disponível em: http://codem.belem.pa.gov.br/index.php/consulta-publica-mercado-de-sao-bras/. Acesso em: 26 jan. 2021.

BELÉM (Município). Prefeitura Municipal de Belém. Conselho Municipal de Desenvolvimento Urbano. Ata da 7ª Reunião Extraordinária do Conselho Municipal de Desenvolvimento Urbano CDU/BELÉM. Belém, 2019b. Disponível em: https://docplayer.com.br/171015571-Prefeitura-municipal-de-belem-conselho-municipal-de-desenvolvimento-urbano-cdu-belem.html. Acesso em: 15 dez. 2019.

BELÉM (Município). Prefeitura Municipal de Belém. Conselho Municipal de Proteção ao Patrimônio Cultural de Belém. Ata da 11ª Reunião do Conselho Municipal de Proteção ao Patrimônio Cultural de Belém. Belém, 2019c. Disponível em: http://www.cinbesa.com.br/site/wp-content/uploads/ATA-REUNIAO-CONS.-MUNIC.-DE-PROT.-DO-PATRIM.-CULTURAL-19.02.20191.pdf. Acesso em: 19 dez. 2020.

COSTA, E. Refuncionalização de patrimônio cultural e a nova racionalidade da organização socioespacial em núcleos urbanos tombados. Estudos Geográficos, Rio Claro, v. 6, n. 2, p. 53-73, 2008.

DERENJI, J. Mercado de São Brás. São Paulo, [2020]. Disponível em: http://www.usp.br/cpc/v1/imagem/download_arquivo/mesa_2_2_jussara_derenji.pdf. Acesso em: 1 abril 2021.

FLÁVIO, L. Zenaldo entrega Mercado de São Brás a Rômulo Maiorana Jr. Diário Online. Belém, 2 ago. 2020. Disponível em: https://dol.com.br/noticias/para/600011/zenaldo-entrega-mercado-de-sao-bras-a-romulo-maiorana-jr?d=1. Acesso em: 18 out. 2020.

LEFEBVRE, H. La production de l’espace. 4. ed. Paris: Anthropos, 2000.

LEITE, R. P. Patrimônio e consumo cultural em cidades enobrecidas. Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 8, n. 2, p. 79-89, jul./dez. 2005.

MESQUITA, D. Prefeitura lança o programa “Desenvolve Belém” visando ao crescimento da cidade. Agência Belém. Belém, 7 dez. 2018. Disponível em: http://agenciabelem.com.br/Noticia/159662/prefeitura-lanca-o-programa-desenvolve-belem-visando-ao-crescimento-da-cidade. Acesso em: 1 ago. 2019.

PANTOJA, L. Mercado de São Brás e seu entorno: tramas e sentidos de um lugar. 2014. 147 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Instituto de Tecnologia, Universidade Federal do Pará, Belém, 2014.

ORLANDI, E. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 7. ed. Campinas: Pontes, 2007.

ORLANDI, E. Discurso em análise: sujeito, sentido, ideologia. 3. ed. Campinas: Pontes, 2017.

PEIXOTO, P. A corrida ao status de Patrimônio mundial e o mercado urbano de lazer e turismo. Veredas: Revista Científica de Turismo, ano 1, n. 1, p. 23-45, jul. 2002.

PREFEITURA de Belém e Roma Incorporadora assinam contrato para revitalização do Mercado de São Brás. [S. l.: s. n.], 2020. 1 vídeo (2 min.). Publicado pelo canal Roma News. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=0ek3ysNd9Yc. Acesso em: 18 out. 2020.

SEVERO, F. Espaço arquitetônico e espaço turístico: memória, história e simulacros. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM TURISMO NO MERCOSUL, 2., 2004, Caxias do Sul. Anais [...]. Caxias do Sul: Universidade de Caxias do Sul, 2004.

VAINER, C. Megaeventos, cidade de exceção e democracia direta do capital: reflexões a partir do Rio de Janeiro. In: VAINER, C; SÁNCHEZ, F; OLIVEIRA, F. (org.). Os megaeventos e a cidade: perspectivas críticas. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2016.

VELOSO, M. O fetiche do patrimônio. Habitus: Revista do Instituto Goiano de Pré-História e Antropologia, Goiânia, v. 4, n. 1, p. 437-454, jan./jun. 2006.

Published

2022-06-22

Issue

Section

Papers and Essays

How to Cite

Dantas, A. S. (2022). Novo Mercado de São Brás: the discourse of urban decline and the appropriation of heritage. Risco - Journal of Architecture and Urbanism, 20, 1-18. https://doi.org/10.11606/1984-4506.risco.2022.190048