Yuri Lotman and symbols of Dante Alighieri

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-4765.rus.2022.202444

Keywords:

Semiotic space, "Top - Bottom" axis, Spiritual ascension, Construction of the universe

Abstract

This article analyzes the narrative construction of Dante’s Divine Comedy from the point of view of Yuri Lotman’s semiotics of culture. Dante’s text was put under deep scrutiny by the founder of the Moscow-Tartu Semiotic School, Yuri Mikhailovich Lotman, who dedicated one of the chapters from his book “Inside the Thinking Worlds” to the poet. Lotman analyzes the structure of the “Divine Comedy” above all as a symbolic space in which Nature and Universe are semiotic texts whose meanings can be deciphered. All of Dante’s work is organized through the semantic axis “Top-Bottom”, and the author’s movement on the text is always one of ascending or descending. Lotman’s analysis has as its background the late twentieth century to early twenty-first century European semiotics achievements, i.e. Greimas’ and Fontanille’s “The Semiotics of Passion” and Castellana’s “corporal semiotics”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Inna Merkoulova, Universidade Estatal Acadêmica de Ciências Humanas

    Universidade Acadêmica Estatal de Ciências Humanas, Centro Internacional de Semiótica e Diálogo de Culturas, Moscou.

References

ALIGHIERI, Dante. A divina comédia. Tradução, comentários e notas de Italo Eugenio Mauro. São Paulo: Editora 34, 2009.

ALIGHIERI, Dante. Bojestvennaia komediia [A divina comédia]. Tradução para o russo de M. Lozínski. Moscou: Pravda, 1982. Disponível em: https://онлайн-читать.рф/данте-божественная-комедия/#p1. Acesso em: 7 de agosto de 2022.

ALIGHIERI, Dante. La Divina Commedia: I-III. Milano, 1984 -1986.

CASTELLANA M., “La peur et l’invisible. Dante Alighlieri. Divina Commedia. Inferno, I”. Préface de J. Fontanille. Nouveaux Actes Sémiotiques. Limoges: Pulim, 1998.

FONTANILLE J., Préface. M. Castellana, « La peur et l’invisible. Dante Alighlieri. Divina Commedia. Inferno, I ». Nouveaux Actes Sémiotiques, Limoges, PULIM, 1998, pp. 3 - 4.

GREIMAS A.J.; FONTANILLE J. Sémiotique des passions. Des états de choses aux états d’âme. Paris: Seuil, 1991.

GREIMAS A.J.; FONTANILLE J. Semiotika strastei. Ot sostoianiia vescheei k sostoianiiu duchi [Semiótica das paixões. Do estado das coisas ao estado da alma]. Tradução do francês de I. G. Merkulova, prefácio de Kl. Zilberberg. Moscou: LKI URSS, 2007.

HUGO, V. Écrit sur un exemplaire de la «Divina Commedia». Les contemplations. Paris: Hachette, 2010. Disponível em: https://www.poesie-francaise.fr/victor-hugo/poeme-ecrit-sur-un-exemplaire-de-la-divina-commedia.php. Acesso em: 7 de agosto de 2022.

IVÁNOV, V. V. Izbrannye trudy po semiótike i istorii kultury. Otcherki po predystorii i istorii semiótiki [Trabalhos selecionados sobre semiótica e história da cultura. Ensaio sobre a pré-história e a história da semiótica]. Moscou: Iazyk russkoi kultury, 1999, pp. 628-792.

LOTMAN J., L’explosion et la culture. Trad. du russe d’I. Merkoulova, révision et préface de J. Fontanille. Limoges: Pulim, 2004.

LÓTMAN, Iu. M. Semiosfera. Kultura i vzryv. Vnutri mysliaschikh mirov [Semiosfera. Cultura e explosão. Dentro de mundos pensantes]. São Petersburgo: Iskusstvo-SPB, 2004.

MORIN, E. Conference of the Century, UNESCO, Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=vZzfQGn0W04 Acesso em: 7 de agosto de 2022.

UNESCO. Anniversaries. Disponível em: https://en.unesco.org/anniversaries e https://ru.unesco.org/celebrations Acesso em: 7 de agosto de 2022.

Published

2022-12-19

How to Cite

Merkoulova, I. (2022). Yuri Lotman and symbols of Dante Alighieri. RUS (Sao Paulo), 13(23). https://doi.org/10.11606/issn.2317-4765.rus.2022.202444