The new proposed circumstances of Fathers and sons in São Paulo the translation of Stanislavski’s originary poetics in national context
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i1p148-160Keywords:
Theory of acting, Contemporary theater, Interculturalism, Stanislavski system.Abstract
For us to think about Stanislavski’s legacy and his poetics of acting in national context, I propose a dialogue with the experience of the production of Fathers and Sons, directed by Adolf Shapiro in São Paulo. Inspired by the creative encounter between mundana companhia and Shapiro (and by him, with the theatrical tradition drawn by Stanislavski), I intend – borrowing terms from the anthropological approach – to relate the experience of Brazilian actors and actresses working with the system to a process of interculturation of traditions and techniques, to reflect on the implications of geographical horizons and historical and temporal boundaries for the transformation of the original acting matrices.Downloads
References
AZEVEDO, E. R. Conservatório Dramático e Musical de São Paulo: pioneiro e centenário. Histórica: revista on-line do Arquivo Público do Estado de São Paulo, São Paulo, ano 2, n. 16, p. 1-6, nov. 2006. Disponível em: <http://www.historica.arquivoestado.sp.gov.br/materias/anteriores/edicao16/materia01/texto01.pdf>. Acesso em: 2 jun. 2016.
CARNICKE, S. M. Stanislavsky’s system: pathways for the actor. In: HODGE, A. (Ed.) Twentieth century actor training. London: Routledge, 2000.
GORDON, M. The Stanislavsky technique. Russia. New York: Applause Books, 1987.
MESCHONNIC, H. Poétique du traduire. Paris: Verdier, 1999.
PAVIS, P. A análise de espetáculos. São Paulo: Perspectiva, 2011.
PAZ, O. Tradução: literatura e literalidade. Tradução Doralice Alves de Queiroz. Belo Horizonte: FALE/UFMG. 2009. p. 8-32. Disponível em: <http://150.164.100.248/vivavoz/data1/arquivos/traducao2ed-site.pdf>. Acesso em: 2 jun. 2016.
ROACH, J. R. The player’s passion: studies in the science of acting. Newark: University of Michigan Press; London: Associated University Presses, 1985.
ROMANO, L. et al. Caderno de atuação: diário de montagem de Pais e Filhos, nas manhãs, tardes e noites de 18 de maio de 2011 a 29 de setembro de 2012. São Paulo: Barca de Dionisos, 2013.
SCHECHNER, R. Intercultural performance: an introduction by guest editor Richard Schechner. The drama review, v. 26, n. 2, p. 3-4, 1982.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.