A notice is too little, my prize first: a material analysis of Brazilian theatrical “market”

Authors

  • Manoel Silvestre Friques Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i1p179-213

Keywords:

Mercado de teatro brasileiro, Economia do teatro, Produção teatral.

Abstract

This paper presents an analysis of the Brazilian theatrical market’s material conditions, based on data collected from various official sources, to sketch a framework of performing arts’ production in this country, which is still a taboo in the theater circuits. Juxtaposed to the indicators regarding the distribution of cultural facilities, to the theatrical habits of Brazilians, to the Rouanet Law and Catarse (platform of crowdfunding), there is a reflection on the Baumol’s Law, considered by cultural economists the main theory underlying theatrical economic behavior. Finally, a crossing of the information collected with the theatrical production – both poetic and discursive – is proposed, to glimpse a possible structural profile of Brazilian performing arts.

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Author Biography

  • Manoel Silvestre Friques, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro
    Manoel Silvestre Friques é Teórico do Teatro (UNIRIO) e Engenheiro de Produção (UFRJ). Doutorando no Programa de História Social da PUC-Rio, foi Visiting Scholar no Department of Art History and Archaeology da Columbia University (2015-2016), é Mestre em Artes Cênicas pela UNIRIO. Professor da Escola de Engenharia de Produção da UNIRIO, deu aulas, entre 2008 e 2013, nos cursos de Design de Moda e Artes da Faculdade SENAI Cetiqt. Publicou o livro de críticas Seis Chaves (EAV, 2012) e ensaios nas revistas Concinittas, Poeisis, Arte & Ensaios, Percevejo, Urdimento, E-compós, dentre outras. Dentre suas últimas curadorias destacam-se Lúmens (Furnas Espaço Cultural), Incorpóreo (Centro de Justiça Federal), ambas individuais de João Penoni em 2013; Brazo de Monte, exposição individual de Andrés Boero Madrid, no Uruguai em 2014; e as exposições coletivas Coisas Vistas Aqui e Ali, Sem Óculos e Curadoria Operária (ambas no Espaço Cultural Sergio Porto, 2014).

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Published

2016-07-01

Issue

Section

SALA ABERTA

How to Cite

Friques, M. S. (2016). A notice is too little, my prize first: a material analysis of Brazilian theatrical “market”. Sala Preta, 16(1), 179-213. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i1p179-213