On a possible inhabitance of the real in fiction
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v16i2p195-205Keywords:
Real, Fiction, Performing Arts Theories, Representation.Abstract
This article reviews theories about Theater and Dance regarding performing art productions presented since the 1960s (which have been called “post-modern”, “post-dramatic”, “performative theater”, among other notions which aim to mark a kind of turning point in performing arts), in order to point out limits of the critique to representation that such theories intend to accomplish. It is discussed at what level a certain deconstructive way of the logics of representation tend to be built on the same foundations, structured in certain dichotomies, of such logic. Moreover, considering Jacques Rancière’s thought, other possibilities for a critique of representation are proposed, based on a specific reconceptualization of “fiction”.
Downloads
References
BANES, Sally. Terpsichore in sneakers: post-modern dance. Middletown (EUA): Wesleyan University Press, 1987.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Ed. 34, 2010.
FÉRAL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. In: Sala Preta. São Paulo, v. 8, n.8, pp. 191-210, 2008.
FISCHER-LICHTE, Erika. The transformative power of performance. Londres: Routledge, 2008.
GIL, José. Movimento total: o corpo e a dança. São Paulo: Iluminuras, 2009.
GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed. PUC-Rio, 2010.
KRAUSS, Rosalind. The originality of the avant-garde and other modernist myths. Cambridge: MIT Press, 1986.
LEHMANN, Hans Thies. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
RANCIÉRE, Jaques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO e Ed. 34, 2009.
RANCIÉRE, Jaques. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.