Considerations about violence in the theatrical scene
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v17i1p233-258Keywords:
Spectator, Reality, Fiction, Violence, Coletivo Bruto.Abstract
The article examines some aspects of representation/presentification, based on the theoretical approach by Erika Fischer-Lichte, about the tensions between reality and fiction in the contemporary scene, the idea of expanded theater proposed by Ileana Dieguez, and the reflection on the theatricality and the spectacle by Helga Finter. These aspects guide the view of two examples in the work of the Coletivo Bruto: the staging of O que está aqui é o que sobrou [What’s here is what’s left], a work created by the collective from Brecht and Muller’s Material Fatzer, and the staging of Shame, authored by the collective, to reflect on the representation of violence in scene.
Downloads
References
BRECHT, B. O declínio do egoísta Johann Fatzer. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.
COLETIVO BRUTO. Vergonha. Set. 2016. (Não publicado.)
______. O que está aqui é o que sobrou. Jun. 2012. (Não publicado.)
COLETIVO USINA. A sombra de Pinheirinho. Diário Liberdade, 6 fev. 2012. Disponível em: <http://www.diarioliberdade.org/brasil/batalha-de-ideias/24116-a-sombra-do-pinheirinho.html>.
DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
DIEGUÉZ, I. Um teatro sem teatro: a teatralidade como campo expandido. Sala Preta, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 125-129, 2014.
FINTER, H. A teatralidade e o teatro: espetáculo do real ou realidade do espetáculo? Notas sobre a teatralidade e o teatro recente na Alemanha. Teatro Al Sur, Buenos Aires, n. 25, out 2003. Disponível em: <http://www.rimini-protokoll.de/website/media/portugiesisch/helga-finter-a-teatralidade-e-o-teatro.pdf>.
FISCHER-LICHTE, E. Realidade e ficção no teatro contemporâneo. Sala Preta, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 14-32, 2013.
HARTDT, M.; NEGRI, A. Multidão. Rio de Janeiro: Record, 2005.
KATER, F.; SONNE, P. Guerra Cega Simples. nov. 2004. (Não publicado.)
SPIEGUELMAN, A. Maus. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.