When looking is doing: from the invited spectator to the absent one
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v17i1p94-113Keywords:
Spectator, Urban context, Body, Photo.Abstract
This paper proposes a reflection on the statute of the spectator in contemporary performative scene and the traces of this figure in the performance field. Theatrical and performative experiments, founded in the act of walking in urban context, identify different categories to think about the spectator. Beyond the invited spectator we may also consider the bystanders and those who access the performance through others materialities, such as photograph. The action no longer needs the spectator’s presence, since now it addresses itself to the camera. However, this shift does not always value the document at the expense of the body, but includes it necessarily as a part of the performative act.
Downloads
References
BARTHES, R. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BOURRIAUD, N. Esthétique relationnelle. Monts: Les presses du réel, 1998.
CARERI, F. Walkscapes: o caminhar como prática estética. São Paulo: G. Gili, 2013.
FERNANDES, S. Teatralidade e performatividade na cena contemporânea. Repertório, Salvador, n. 16, p.11-23, 2011.
JONES, A. Presence in absentia. Experiencing performance as documentation. Art Journal, v. 56, n. 4, p. 11-18, 1997. Disponível em: <http://art.usf.edu/file_uploads/presence.pdf>. Acesso em: 5 dez. 2016.
LUCET, S. Mémoires et pouvoirs du spectateur. Théâtre Public – Penser le spectateur, Montreuil, n. 208, p. 98-102, abr.-jun.2013.
RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
______. Les scènes de l’émancipation: entretien avec Jacques Rancière. Théâtre Public: penser le spectateur, Montreuil, p. 8-15, abr.-jun. 2013.
SCHECHNER, R. Performance studies: an introduction. New York : Routledge, 2006.
SONTAG, S. Diante da dor dos outros. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
VELOSO, V. Percorrer a cidade a pé: ações teatrais e performativas no contexto urbano. Tese (Doutorado) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
WIDRICH, M. Performative monuments: The rematerialisation of public art. Manchester: Manchester University Press, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.