Dressing room’s talk: oral history and theatre history
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v17i2p72-83Keywords:
Oral History, Scene History, Art icon, Life story, History in artAbstract
This article seeks to explore oral history as the ideal way to write scene history as the history of the stage. Distant of dramaturgy and literary history, it proposes the concepts of art icon, life story and history of art as tools to understand the complex identity of actors and theatre artists. Within such conception, interviews with artists produce research sources able to illuminate the stage, more than any other document could do.Downloads
References
ALBERTI, V. História oral: a experiência do CPDOC. Rio de Janeiro: Editora da FGV/CPDOC, 1990.
BALME, C. Além do estilo: tipologias de análise da performance. Tradução Tania Brandão. O Percevejo, Rio de Janeiro, n. 7, ano 7, p. 132-143, 1999.
BOURDIEU, P. A ilusão biográfica. In: FERREIRA, M. de M.; AMADO, J. Usos e abusos da história oral. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1998.
BRANDÃO, T. Uma empresa e seus segredos: Companhia Maria Della Costa. São Paulo: Perspectiva, 2009.
BURKE, P. A fabricação do rei: a construção da imagem pública de Luís XIV. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.
CARVALHO, R. N. B. Metamorfoses em tradução. 2010. 158 f. Tese (Pós-doutorado em Letras Clássicas) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
FERREIRA, M. M. (Coord.). Entre-vistas: abordagens e usos da história oral. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1994. p. 11.
______. História do tempo presente: desafios. Cultura Vozes, Petrópolis, v. 94, n. 3, p. 111-124, maio/jun. 2000.
HEINICH, N. Être artiste: les transformations du statut des peintres et des sculpteurs. Paris: Klincksieck, 1996.
PLATÃO. Fedro ou Da beleza. Lisboa: Guimarães, 1986.
QUEIROZ, M. I. P. Variações sobre a técnica de gravador no registro da informação viva. São Paulo: T. A. Queiroz, 1991.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.