The insurgent performer of the scene

performances of a differentiated body

Authors

  • Felipe Henrique Monteiro Oliveira Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v19i2p197-209

Keywords:

Differentiated bodies, Performer, Performance, Artivism, Insurgencies

Abstract

This article reflects on the performer as an insurgent on the scene since the artist tries to connect art and life during each performance, not separate both, as they begin to assume the function of being subject, object and art trajectory in the temporary nature of the body’s performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Felipe Henrique Monteiro Oliveira, Universidade de São Paulo

    Fundador do Centro Internacional de Pesquisas Artísticas e Acadêmicas sobre Antonin Artaud. Pós-doutorando no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade de São Paulo (USP). Bolsista pela Coordenação de Aperfeiçoamento Pessoal de Nível Superior. Doutor em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA).

References

ALCÁZAR, J. Performance: un arte del yo: autobiografía, cuerpo e identidad. México, DF: Siglo XXI, 2014.

ARTAUD, A. O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FERNANDES, C. O corpo em movimento: o sistema Laban/Bartenieff na formação e pesquisa em artes cênicas. São Paulo: Annablume, 2006.

GOFFMAN, K.; JOY, D. Contracultura através dos tempos: do mito de Prometeu à cultura digital. Rio de Janeiro: Ediouro, 2007.

LOTRINGER, S. Contemplar o sofrimento. In: OLIVEIRA, F. H. M.; SALLES, N. (org.). Corpos diferenciados em performance. São Paulo: Fonte Editorial, 2018. p. 263-268.

MÈREDIEU, F. No limiar do corpo: metamorfoses e linhas de fuga: de Antonin Artaud às expressões contemporâneas. In: OLIVEIRA, F. H. M.; SALLES, N. (org.). Corpos diferenciados em performance. São Paulo: Fonte Editorial, 2018. p. 245-262.

OLIVEIRA, F. H. M. Corpos diferenciados: a criação da performance “Kahlo em mim eu e(m) Kahlo”. Maceió: Edufal, 2013.

OLIVEIRA, F. H. M. Subjetividade(s) e(m) performance: corpo, diferença e artivismo. 2018. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Faculdade de Artes Cênicas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018.

OLIVEIRA, F. H. M.; SALLES, N. (org.). Corpos diferenciados em performance. São Paulo: Fonte Editorial, 2018.

PHELAN, P. Unmarked: the politics of performance. London: Routledge, 1993.

TAYLOR, D. Performance. Buenos Aires: Asuntos Impresos, 2012.

TAYLOR, D.; FUENTES, M. A. (ed.). Estudios avanzados de performance. México, DF: Fondo de Cultura Económica; New York: Instituto Hemisférico de Performance y Política, 2011.

Published

2019-12-20

Issue

Section

SALA ABERTA

How to Cite

Oliveira, F. H. M. (2019). The insurgent performer of the scene: performances of a differentiated body. Sala Preta, 19(2), 197-209. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v19i2p197-209