“Can’t nobody talk about us”

other politics for contemporary theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v19i2p210-221

Keywords:

Arts and politics, Modes of creation and production, Theatre politics, Writing experience, Cities

Abstract

The city environment has been and remains very present in contemporary theater, whether as sensitive support, theme, basis for dramaturgy, or working material. For example, relationships between the city and violence infuse the work of Brazilian theatrical groups like Nóis de Teatro, from Fortaleza, and Coletivo Bonobando, from Rio de Janeiro. The spaces in which company members live and the trajectories they take throughout the city, as well as their life experiences, corporeality and memories, define these groups’ creative processes, as well as their modes of production. By making explicit the specificities and urgencies of such productions—which, historically, have been excluded from hegemonic niches in the arts–we consider that these ways of doing theater serve to update and amplify discussions of arts and politics in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Adriana Schneider Alcure, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Professora do Curso de Direção Teatral e do Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Suporte pelo programa de bolsas para pesquisa Capes/Humboldt (agosto de 2018 a outubro de 2019.

References

ALCURE, A. S.; FLORENCIO, T. Procedimentos dramatúrgicos em Cidade Correria: ocupações urgentes, corpos insurgentes. O Percevejo Online, Rio de Janeiro v. 9, n. 1, p. 89-104, jan./jun. 2017. DOI: 10.9789/opo.v1i9.6885.

CERTEAU, M. Caminhadas pela cidade. In: CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2012. v. 1, cap. 7, p. 157-177.

EVARISTO, C. Gênero e etnia: uma escre(vivência) de dupla face. In: MOREIRA, N. M. B.; SCHNEIDER, L. (org.). Mulheres no mundo: etnia, marginalidade e diáspora. João Pessoa: Ideia, 2005. p. 201-212. Disponível em: http://bit.ly/2RPd9gk. Acesso em 19 mar. 2019.

EVARISTO, C. Becos da memória. Belo Horizonte: Mazza, 2006.

EVARISTO, C. Escrevivências da afro-brasilidade: história e memória. Releitura, Belo Horizonte, n. 23, p. 1-17, nov. 2008. Disponível em: http://bit.ly/2vkum9I. Acesso em: 19 mar. 2019.

FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: Edufba, 2008.

FLORENCIO, T. Banzar ao atá: por uma deriva etnográfica. RED: revista de ensaios digitais, Rio de Janeiro, n. 1, 2015. Disponível em: https://bit.ly/2Se3JLw. Acesso em: 4 fev. 2020.

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975-1976). São Paulo: Martins Fontes, 1999.

GOBBI, N. Prêmio Shell é marcado por diversidade dos vencedores, protestos políticos e a lembrança de Marielle Franco. O Globo, Rio de Janeiro, 12 mar. 2019. Cultura. Disponível em: https://glo.bo/2S2Fgc3. Acesso em: 19 mar. 2019

HISTÓRICO. Nóis de Teatro, Fortaleza, 1º jan. 2001. Disponível em: http://bit.ly/2tbKB8y. Acesso em: 17 mar. 2019.

HOBBES, T. Leviatã ou matéria, forma e poder de um Estado eclesiástico e civil. São Paulo: Martin Claret, 2004.

HOOKS, B. Living to love. In: KIRK, G.; OKAZAWA-REY, M. (ed.). Women’s lives: multicultural perspectives. Boston: McGraw Hill, 1993. p. 231-236.

HOOKS, B. Homeplace: a site of resistance. In: HOOKS, B. Yearning: race, gender, and cultural politics. New York: Routledge, 2015. p. 76-88. DOI: 10.4324/9781315743110.

JESUS, C. M. Quarto de despejo. São Paulo: Francisco Alves, 1960.

MBEMBE, A. Crítica da razão negra. São Paulo: n-1 edições, 2018a.

MBEMBE, A. Necropolítica. 3. ed. São Paulo: n-1 edições, 2018b.

MONTEIRO, A. Caminhares periféricos: Nóis de Teatro e a potência do caminhar no teatro de rua contemporâneo. Belo Horizonte: Piseagrama, 2018.

MORADORES do Bom Jardim, em Fortaleza, relatam medo e ‘toque de recolher’. G1 Ceará, Fortaleza, 26 abr. 2018. Disponível em: https://glo.bo/3aSapaJ. Acesso em: 17 mar. 2019.

RIBEIRO, F. Tiroteio intenso entre bandidos e Polícia no Bom Jardim deixa PM baleado. Blog do Fernando Ribeiro, Fortaleza, 25 abr. 2018. Disponível em: http://bit.ly/31aiaEr. Acesso em: 17 mar. 2019.

ROQUE, T. Erotismo e risco na política. São Paulo: n-1 edições, 2018.

Published

2019-12-20

Issue

Section

SALA ABERTA

How to Cite

Alcure, A. S. (2019). “Can’t nobody talk about us”: other politics for contemporary theater. Sala Preta, 19(2), 210-221. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v19i2p210-221