The performativity in dance
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v20i1p173-184Keywords:
Dance, Performativity, Choreography, Performings arts, BodyAbstract
This paper discusses how choreography, corporeity and performativity have been experimented upon in contemporary dance since the 1960s. The meaning of “performative” in dance is presented by a brief analysis of the piece What the Body Does Not Remember (1987) by Belgian choreographer Wim Vandekeybus. From a theoretical point of view, Féral, Schechner, Preston-Dunlop and Hantelmann are the main references used for this discussion.
Downloads
References
ALMEIDA, K. C. Entre-territórios: a dança como catalisadora de diferentes noções de composição. 2016. Tese (Doutorado em Artes da Cena) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.
AUSTIN, J. L. How to do things with words: the William James lectures delivered at Harvard University in 1955. Oxford: Clarendon, 1962.
BANES, S. Terpsichore in sneakers: post-modern dance. Middletown: Wesleyan, 1987.
BONFITTO, M. O ator-compositor: as ações físicas como eixo: de Stanislávski a Barba. São Paulo: Perspectiva, 2009.
FÉRAL, J. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Revista Sala Preta, São Paulo, n. 8, p. 197-210, 2008.
FISCHER-LICHTE, E. The transformative power of performance: a new aesthetics. London: Routledge, 2008.
HANTELMANN, D. The experiential turn. In: CARPENTER, E. (ed.). On Performativity. Minneapolis: Walker Art Center, 2014. (Living Collections Catalogue, v. 1.). Disponível em: https://bit.ly/2ZxLnsB. Acesso em: 3 jul. 2020.
KEERSMAEKER, A. T.; CVEJIC, B. A choreographer’s score: Fase, Rosas danst Rosas, Elena’s Aria, Bartók. New Haven: Yale University Press, 2012.
LEPECKI, A. (ed.). Dance. Cambridge: MIT Press, 2012. (Whitechapel: documents of contemporary art).
PRESTON-DUNLOP, V.; SANCHEZ-COLBERG, A. Dance and the performative: a choreological perspective: Laban and beyond. London: Dance Books, 2010.
SCHECHNER, R. Performance studies: an introduction. London: Routledge, 2006.
SONTAG, S. Against interpretation. In: SONTAG, S. Against interpretation and other essays. New York: [s. n.], 1966. p. 3-14.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.