The performativity in dance

Authors

  • Karina Almeida Escola Superior de Artes Célia Helena
  • Sayonara Pereira Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v20i1p173-184

Keywords:

Dance, Performativity, Choreography, Performings arts, Body

Abstract

This paper discusses how choreography, corporeity and performativity have been experimented upon in contemporary dance since the 1960s. The meaning of “performative” in dance is presented by a brief analysis of the piece What the Body Does Not Remember (1987) by Belgian choreographer Wim Vandekeybus. From a theoretical point of view, Féral, Schechner, Preston-Dunlop and Hantelmann are the main references used for this discussion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Karina Almeida, Escola Superior de Artes Célia Helena

    Pós-doutoranda na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Professora de estudo e prática corporal na Escola Superior de Artes Célia Helena.

  • Sayonara Pereira, Universidade de São Paulo

    Professora efetiva da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Diretora do Laboratório de Pesquisas e Estudos em Tanz Theatralidades (Lapett) no Departamento de Artes Cênicas da ECA-USP.

References

ALMEIDA, K. C. Entre-territórios: a dança como catalisadora de diferentes noções de composição. 2016. Tese (Doutorado em Artes da Cena) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

AUSTIN, J. L. How to do things with words: the William James lectures delivered at Harvard University in 1955. Oxford: Clarendon, 1962.

BANES, S. Terpsichore in sneakers: post-modern dance. Middletown: Wesleyan, 1987.

BONFITTO, M. O ator-compositor: as ações físicas como eixo: de Stanislávski a Barba. São Paulo: Perspectiva, 2009.

FÉRAL, J. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Revista Sala Preta, São Paulo, n. 8, p. 197-210, 2008.

FISCHER-LICHTE, E. The transformative power of performance: a new aesthetics. London: Routledge, 2008.

HANTELMANN, D. The experiential turn. In: CARPENTER, E. (ed.). On Performativity. Minneapolis: Walker Art Center, 2014. (Living Collections Catalogue, v. 1.). Disponível em: https://bit.ly/2ZxLnsB. Acesso em: 3 jul. 2020.

KEERSMAEKER, A. T.; CVEJIC, B. A choreographer’s score: Fase, Rosas danst Rosas, Elena’s Aria, Bartók. New Haven: Yale University Press, 2012.

LEPECKI, A. (ed.). Dance. Cambridge: MIT Press, 2012. (Whitechapel: documents of contemporary art).

PRESTON-DUNLOP, V.; SANCHEZ-COLBERG, A. Dance and the performative: a choreological perspective: Laban and beyond. London: Dance Books, 2010.

SCHECHNER, R. Performance studies: an introduction. London: Routledge, 2006.

SONTAG, S. Against interpretation. In: SONTAG, S. Against interpretation and other essays. New York: [s. n.], 1966. p. 3-14.

Published

2020-08-13

Issue

Section

SALA ABERTA

How to Cite

Almeida, K., & Pereira, S. (2020). The performativity in dance. Sala Preta, 20(1), 173-184. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v20i1p173-184