On reinventing distance: performing arts and cultural action during the COVID-19 pandemic

Authors

  • Suzana Schmidt Viganó Universidade de São Paulo. Escola de Comunicação e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v21i1p24-52

Keywords:

Arts education, Cultural action, Cyberculture, Arts and pandemics, Arts and society

Abstract

This article presents two artistic and pedagogical experiences in performing arts developed, within the scope of cultural action, during the COVID-19 pandemic in 2020. It reflects on the challenges faced and discoveries made by two art-educators and their students regarding dance and theater, in two public arts education programs offered the metropolitan region of São Paulo. To analyze these experiences, the texts draws on Boaventura Souza Santos’ questioning about the crisis in dialogue with Guattari’s ideas of subjectivity and affection, and of experience, artistic creation and culture. Based on Pierre Lévy’s reflection developed in Cyberculture, it questions art, education and cultural action in cyberspace, from an ethics and aesthetics made contemporaneous by the digital universe.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Suzana Schmidt Viganó, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicação e Artes

    Doutora em Pedagogia da Artes Cênicas pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP), professora credenciada do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da ECA-USP e professora do curso de pós-graduação em Arte-Educação do Senac-SP.

References

BOURRIAUD, N. Pós-Produção. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

CASTELLS, M. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

COELHO, M. C. Teatro online, teatro virtual, teatro por streaming, teatro mídia? Que teatro é este que eclodiu com a pandemia? In: TERRA, A. et al.(org.). Como as artes da cena podem responder à pandemia e ao caos político no Brasil? Campinas: UnB, 2021. p. 144-169.

FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, H.; RABINOW, P. Michel Foucault: uma trajetória filosófica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 231-249.

GUATTARI, F. Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo: Editora 34, 1992.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MARAT Descartes faz estreia on-line do espetáculo documental Peça, com direção de Janaina Leite. Canal Aberto, [s. l.], [2020?]. Disponível em: https://bit.ly/3T6rZxH. Acesso em: 21 jun. 2022.

PELBART, P. P. Ensaios do assombro. São Paulo: n-1, 2019.

PUPO, M. L. S. B. Produzir e fruir imagens digitais: um desafio pedagógico. Urdimento, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1-16, 2021.

SANTOS, B. S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020.

SECRETARIA DE ESTADO DA CULTURA DE SÃO PAULO. Projeto artístico-pedagógico: fábricas de cultura. Diário Oficial do Estado de São Paulo, São Paulo, 22 fev. 2014.

YÚDICE, G. A conveniência da cultura: usos da cultura na era global. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

Published

2022-10-19

Issue

Section

ARTIGOS

How to Cite

Viganó, S. S. (2022). On reinventing distance: performing arts and cultural action during the COVID-19 pandemic. Sala Preta, 21(1), 24-52. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v21i1p24-52