False mirror: parody in the formation of Brazilian theatre

Authors

  • Marta Metzler UNIRIO

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v15i1p71-82

Keywords:

parody, history of the Brazilian theatre, culture

Abstract

This study articulates the relationship between parodic forms and theatrical activity developed in Brazil, with the idea that the parodic praxis is directly related to the formation of authors and the construction of the Brazilian theater. Parody is an art that manifests itself through polyphony, crisscrossing voices, times, places, decentralizing values and artistic and cultural meanings. Considering that in the Brazilian case, marginal forms such as parody are in the center of theatrical formation, the perspective is located at the unlimits in which origin/ destination and center/periphery are intertwined. The objective here was to carry out a critical study through an historical perspective with research, register and analysis of dramaturgical, bibliographic and journalistic material in interconnection with a theoretical and conceptual examination based on contemporary studies of parody, the history of the Brazilian theater and culture. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marta Metzler, UNIRIO

    Doutora em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UNIRIO). É atriz, pesquisadora de história do teatro brasileiro e autora de Teatro da natureza: história e ideias (Perspectiva, 2006), resultado de sua dissertação de mestrado (também pela UNIRIO), e de Alda Garrido: as mil faces de uma atriz popular brasileira (Perspectiva, 2015), resultado de sua tese de doutorado. 

References

AZEVEDO, Arthur. Abel, Helena: peça cômica e lírica, de 1877, escrita a propósito da ópera-cômica A Bela Helena de Henrique Meilhac e Ludovico Halévy, Música de Jacques Offenbach. Disponível em ˂http://www.literaturabrasileira.ufsc.br/_documents/0006-02983.html˃. Acesso em: 18 fev. 2015.

CAMPOS, H. Apresentação. In: ANDRADE, O. Oswald de Andrade: trechos escolhidos / por Haroldo de Campos. Rio de Janeiro: Agir, 1967. (Nossos clássicos, 91)

CAMPOS, H. Da Razão Antropofágica: diálogo e diferença na cultura brasileira. Boletim Bibliográfico. Biblioteca Mário de Andrade, Secretaria Municipal de Cultura de São Paulo, v. 44, n. 1-4, jan./dez. 1983, p. 107-127.

CORRÊA, J. C. M. O Rei da Vela: Manifesto do Oficina. In: ANDRADE, O. O Rei da Vela. São Paulo: Globo, 2003. (Obras completas de Oswald de Andrade.)

FARIA, J. R. (Dir.). História do Teatro Brasileiro, volume 1: das origens ao teatro profissional da primeira metade do século XX. São Paulo: Perspectiva; Edições SESCSP, 2012.

METZLER, M. Teatro da Natureza: História e Ideias. São Paulo: Perspectiva, 2006.

METZLER, M. Alda Garrido: as mil faces de uma atriz popular brasileira. Tese de Doutorado

em Artes Cênicas. Orientadora: Tania Brandão. Rio de Janeiro: PPGAC, UNIRIO, 2011.

MONEGAL, E. R.. Carnaval / Antropofagia / Parodia. Revista Iberoamericana, n. 108-109, Pittsburgh, 1979. Disponível em: ˂http://revista-iberoamericana.pitt.edu/ojs/index.php/Iberoamericana/article/view/3388/3567˃. Acesso em: 12 fev. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.5195/reviberoamer.1979.3388.

OFFENBACH, J.; MEILHAC, H.; HALÉVY, L. La belle Hélène: ópera bufa, em três atos, de 1864. Disponível em: ˂http://fr.wikisource.org/w/index.php?title=La_Belle_H%C3%A9l%C3%A8ne&printable=yes˃. Acesso em: 18 fev. 2015.

OFFENBACH, J.; CRÉMIEUX, H. Orphée aux Enfers: ópera bufa, primeira versão, em dois atos e quatro quadros, de 1858). Disponível em: ˂http://fr.wikisource.org/w/index.php?title=Orph%C3%A9e_aux_Enfers&printable=yes˃. Acesso em: 18 fev. 2015.

PAIVA, S. C. Viva o Rebolado! Vida e Morte do Teatro de Revista Brasileiro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1991.

PINTO, A. S.; RABETTI, M. L. Cenas passadas: as operetas Jurity (1919) e Orphée aux Enfers (1865). In: VIII Congresso da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, Belo Horizonte, UFMG, 2014. Anais do VIII Congresso da ABRACE. Belo Horizonte: ABRACE, 2014. Disponível em: ˂http://portalabrace.org/1/index.php/encontros/viii-congresso-da-abrace/gt-historia-das-artes-do-espetaculo/2209-copy-of-cenas-passadas-danca-e-musica-nas-operetas-jurity-1919-e-orphee-aux-enfers-1865-548˃ Acesso em: 14 fev. 2015.

VASQUES, F. C. Orfeu na Roça. In: FERREIRA, Procópio. O Ator Vasques. Rio de Janeiro: Serviço Nacional de Teatro, 1979.

VENEZIANO, N. O Teatro de Revista no Brasil: Dramaturgia e Convenções. Campinas: Pontes / Editora da Unicamp, 1991.

Published

2015-07-02

Issue

Section

EM PAUTA

How to Cite

Metzler, M. (2015). False mirror: parody in the formation of Brazilian theatre. Sala Preta, 15(1), 71-82. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v15i1p71-82