(In)Visibilities of Labour in a Single Shot

Authors

  • José Gatti UFSC Universidade Tuiuti do Paraná Centro Universitário Senac

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.102056

Keywords:

poetics of cinema – politics of cinema – working class

Abstract

This work analyses representations of the working class in videos produced in the workshops of the project Labour in a Single Shot, created by Antje Ehmann and Harun Farocki, who were inspired by Workers Leaving the Factory (1895), the pioneer film shot by the Lumière brothers. In order to undertake this analysis, I will apply some of the concepts defined by Maya Deren concerning the poetics of cinema.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • José Gatti, UFSC Universidade Tuiuti do Paraná Centro Universitário Senac
    Possui graduação em Jornalismo (1977) e Editoração (1974) pela Universidade de São Paulo; mestrado em Cinema pela Universidade de São Paulo (1981); mestrado em Cinema Studies (1988) e doutorado em Cinema Studies (1995) pela New York University. Atualmente é professor na Universidade Tuiuti do Paraná (Programa de Mestrado e Doutorado em Comunicação e Linguagens) e na Universidade Federal de Santa Catarina (Programa de Pós-Graduação em Inglês e Literaturas Correspondentes). É também professor no Bacharelado em Audiovisual do Centro Universitário Senac, em São Paulo. É membro da Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual, tendo sido um de seus fundadores (www.socine.org.br), da Society for Cinema and Media Studies (www.cmstudies.org) e da Brazilian Studies Association (www.brasa.org). Foi professor visitante Capes/Fulbright, Boston University, Estados Unidos, em 2008, e pesquisador bolsista da Fapesp na University of Cape Town, África do Sul, em 2009. Tem experiência na área de Arte e Comunicação, atuando principalmente no campo das políticas de representação em cinema, televisão, vídeo e outros meios de comunicação.

References

BACHELARD, G. L'Air et les songes: essai sur l'imagination du mouvement. Paris: Le Livre de Poche, 1992.

DEREN, M. "Cinema: o uso criativo da realidade". In: Devires — cinema e humanidades, UFMG, v. 9 n. 1 (2012).

GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio: Editora Civilização Brasileira, 1982.

KELLER, S. Maya Deren: incomplete control. New York: Columbia University Press, 2015.

LABOUR in a single shot. < http://www.labour-in-a-single-shot.net/en/films/ >

SITNEY, P. A. Film Culture Reader. New York: Praeger Publishers, 1970.

RAUNIG, G. A Thousand Machines. Los Angeles: Semiotext(e), 2010.

Published

2016-08-22

How to Cite

(In)Visibilities of Labour in a Single Shot. (2016). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 43(45), 18-43. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.102056