The middle class and the proliferation of "globochanchadas"

Authors

  • Márcio Rodrigo Ribeiro UNESP - Instituto de Artes - campus São Paulo - (www.ia.unesp.br) and Centro Universitário Belas Artes de São Paulo (www.belasartes.br).

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.102987

Keywords:

“Globochanchada, Brazilian comedy, chanchada, symbolic consumption, middle class.

Abstract

This article discusses, outlining a brief historical overview, the importance of "globochanchadas" or feature films in the comedy genre calls made in Brazil, and its impact on contemporary Brazilian cinema as films that can attract millions of viewers to middle class commercial exhibition circuit in the country, today mostly located in theaters in shopping malls of the largest cities in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Márcio Rodrigo Ribeiro, UNESP - Instituto de Artes - campus São Paulo - (www.ia.unesp.br) and Centro Universitário Belas Artes de São Paulo (www.belasartes.br).
    PhD student at the Institute of UNESP Arts, campus Sao Paulo, coordinator of Journalism graduate and Radio & TV and post on Film, Video and TV in Centro Universitário Belas Artes of São Paulo, journalist and critic.

References

A HORA e a vez da globochanchada. São Paulo, SP, 2008. Blog do Inácio Araújo, 26 de junho de 2009, entrevista concedida a Inácio Araújo. Disponível em: http://inacio-a.blog.uol.com.br/arch2009-06-21_2009-06-27.html#2009_06-26_14_44_06-135949845-0. Acesso em: 28 de setembro de 2014.

ADORO Cinema. Disponível em < www.adorocinema.com/>. Acesso em 05 de outubro de 2014.

ATÉ que a sorte nos separe 2. Globo Filmes, Rio de Janeiro. 2014. Disponível em: < http://globofilmes.globo.com/noticia-862-ate-que-a-sorte-nos-separe.htm>. Acesso em 29 de setembro de 2014.

AUGUSTO, S. Este Mundo é um Pandeiro: a chanchada de Getúlio a JK. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

BAHIA, L. Discursos, Políticas e Ações: processos de industrialização do campo cinematográfico brasileiro. São Paulo: Rumos Itaú Cultural, 2012.

BALLERINI, F. Cinema Brasileiro no Século XXI. São Paulo: Summus, 2012.

BERNARDET, J.-C. Brasil em Tempo de Cinema: ensaio sobre o cinema brasileiro de 1958 a 1966. 2ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

BRAGA, R. S. Distribuição cinematográfica. In. BRITZ, I.; BRAGA, R. S.; SOUZA, L. G. A. Film Business – o negócio do cinema. Rio de Janeiro: Campus, 2010.

COMISSÃO para a Definição da Classe Média no Brasil. Brasília: Secretária de Assuntos Estratégicos, s/d. Disponível em: http://www.sae.gov.br/wp-content/uploads/Relat%C3%B3rio-Defini%C3%A7%C3%A3o-da-Classe-M%C3%A9dia-no-Brasil1.pdf>. Acesso em 14 de novembro de 2015.

FILMES brasileiros com mais de 500.000 mil espectadores. Disponível em < http://oca.ancine.gov.br/filmes_bilheterias.htm>. Acesso em 6 de outubro de 2014.

FREIRE, R.L. Descascando o abacaxi carnavalesco da chanchada: a invenção de um gênero cinematográfico nacional. Contracampo, Niterói, nº 23, dezembro de 2011, p. 66-85.

INFORME de Acompanhamento de Mercado 2013. Disponível em http://oca.ancine.gov.br/media/SAM/Informes/2013/Informe_anual_preliminar_2013-Publicado_em_15-01-14-SAM.pdf. Acesso em 13 de abril de 2014.

NOVA classe média corresponde a 53% da população. Disponível em < http://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=15558>. Acesso em 29 de setembro de 2014.

GOMES, P. E. S. Cinema: Trajetória no Subdesenvolvimento. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

ORTIZ, R. A Moderna Tradição Brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1988.

PESQUISA brasileira de Mídia 2014 – hábitos de consumo de mídia pela população brasileira. Brasília: Secom, 2014. Disponível em < http://www.secom.gov.br/atuacao/pesquisa/lista-total-de-pesquisas/relatorio-final-pesquisa-brasileira-de-midia-2014.pdf/view>. Acesso em 21 de setembro de 2014.

PRADO, G. A. A hora e a vez da globochanchada. São Paulo, SP, 2008. Blog do Inácio Araújo, 26 de junho de 2009, entrevista concedida a Inácio Araújo. Disponível em: http://inacio-a.blog.uol.com.br/arch2009-06-21_2009-06-27.html#2009_06-26_14_44_06-135949845-0. Acesso em: 28 de setembro de 2014

RAMOS. J. M. O. Cinema Brasileiro Contemporâneo (1970-1987). In. RAMOS, F. (org.). História do Cinema Brasileiro. 2ª ed. São Paulo: Art, 1990.

_______________. Televisão, Publicidade e Cultura de Massa. Petrópolis: Vozes, 1995.

SOUZA, J. I. M. Imagens do Passado: São Paulo e Rio de Janeiro nos Primórdios do Cinema. São Paulo: Senac, 2003.

Published

2016-08-22

How to Cite

The middle class and the proliferation of "globochanchadas". (2016). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 43(45), 309-324. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.102987