Pedagogies of cinema: montage

Authors

  • Cezar Migliorin Universidade Federal Fluminense
  • Elianne Ivo Barroso Associate Professor, Department of Film and Video of Universidade Federal Fluminense.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.115323

Keywords:

film, montage, education, pedagogy

Abstract

This article aims to deepen the path of the French critic Serge Daney that cinema invents a pedagogy. This intuition, developed in the 1970s, is taken up by many thinkers in Europe and Brazil. This pedagogy does not treat the cinema as a privileged transmitter, but as an inventor of forms of engaging the spectator on sensitive sharing of ideas, concepts, perceptions of the world and knowledge. This paper goes through the history of cinema, focusing on filmmakers and theorists that enable us to draw a notion of pedagogy based on film montage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cezar Migliorin, Universidade Federal Fluminense

    Cezar Migliorin is lecture of Cinema and a member of the Graduate Program in Communication at UFF. Coordinator of a national project on cinema and human rights in more than 200 brazilian schools: Inventing with Difference. Doctor from UFRJ and Sorbonne Nouvelle in France, with postdoc at the University of Roehampton in England. Organizer of the book Ensaios no Real: o documentário brasileiro hoje ( 2010), author of the fiction book A menina (2014) and Inevitavelmente Cinema: educação política e mafuá - all published by Ed. Azougue. Also wrote the book Cartas sem resposta (2015 ), by Ed. Autentica. He is president of Socine - Brazilian Society of Cinema and Audiovisual Studies.

  • Elianne Ivo Barroso, Associate Professor, Department of Film and Video of Universidade Federal Fluminense.
    PhD, Communication and Culture, Escola de Comunicação (Universidade Federal do Rio de Janeiro) and Master of Arts du Spectacle (Cinema ) - Sorbonne Nouvelle Paris III. Associate Professor, Department of Film and Video of Universidade Federal Fluminense. Coordinator of the Laboratory of Research and Extension Labores. Develops audiovisual montage teaching project named Tessitura and research on montage of non-linear audiovisual narratives.

References

AUMONT, J. Montage Eisenstein. Paris: Images Modernes, 2005.

BAZIN, A. O que é o cinema? São Paulo: Brasiliense, 1991.

BERGALA, A. A hipótese-cinema: pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Rio de Janeiro: Booklink, Cinead-Lise-FE/UFRJ. 2008.

DELEUZE, G. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2005.

__________. A imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1983.

__________. Cinéma/Image-mouvement. Aula 19.01.1982 – Disponível em http://www2.univ-paris8.fr/deleuze/rubrique.php3?id_rubrique=8. Acesso em: 2. dez. 2016.

DANEY, S. A rampa. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

___________. La recrudescence des vols des sacs à mains: cinéma, télévision et infor-mation. Paris: Aléas, 1991.

DIDI-HUBERMAN, G. Passés cités par JLG : l'œil de l’histoire #5. Paris: Éditions de Minuit, 2014.

DUARTE, R. Cinema & Educação: refletindo sobre cinema e educação. Coleção Temas & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

EISENSTEIN, S. A forma do Filme. Rio de Janeiro: Zahar. 1990.

___________ . O sentido do Filme. Rio de Janeiro: Zahar. 1990.

FAUCON, T. Penser et expérimenter le montage. Paris: Presses Sorbonne Nouvelle, 2009.

_________. Théorie du montage: énergies, forces et fluides. Paris: Armand Colin, 2013.

FRESQUET, A. Cinema e educação: reflexões e experiências com professores e estudan-tes de educação básica, dentro e “fora” da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Pau-lo: Paz e Terra, 1996.

________. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GODARD, J.-L. Jean-Luc Godard par Jean-Luc Godard. Tome 2: 1984-1998. ed. Alain Bergala. Paris: Cahiers du Cinéma, 1998.

________. “Montage mon beau souci”. Cahiers du Cinéma. Paris, n. 65, 1956.

LEANDRO, A. “Da imagem pedagógica à pedagogia da imagem”. Comunicação & Edu-cação, v. 7, n. 21, 2007.

LEWIS, T. E. The aesthetics of education: theather, curiosity, and politics in the work of Jacques Rancière and Paulo Freire. New York: Bloomsbury, 2012.

METZ, C. “Image e pedagogie”. Communications, n. 1, v. 15, p. 162-168, 1970.

RANCIÈRE, J. Aiesthésis: scène du régime esthétique de l’art. Paris: Galilée, 2011. __________. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Ho-rizonte: Autêntica, 2005.

_________. Le destin des images. Paris: La Fabrique, 2003.

ROPARS-WUILLEUMIER, M. Le temps d'une pensée: du montage à l'esthétique pluri-elle. Presses Universitaires Vincennes, 2009.

SALLES GOMES, P. Encontros (Adilson Mendes org.) Rio de Janeiro: Azougue Edito-rial, 2014.

SIMONDON, G. “Réflexions préalables à une refonte de l’enseignement”. In. Sur la Te-chnique, 1953-1983. Paris: PUF, 2014.

VERTOV, D. Extrato do Abc dos Kinoks (1929). In: XAVIER, I. (org.) A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal, 1991, p. 263-266.

WHITEHEAD, A. Aims of education. Simon and Schuster, 1967.

Published

2016-12-21

Issue

Section

Articles

How to Cite

Pedagogies of cinema: montage. (2016). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 43(46), 15-28. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.115323