Dimensions of aesthetic relation in the photographic work of Cao Guimarães
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2017.125787Keywords:
Photography, aesthetic attitude, aesthetic experience, Cao Guimarães.Abstract
We shall analyze the photographic work of Cao Guimarães considering the patterns of sensible interactions eluded by his artworks, in the pragmatic context of the aesthetic experience of photographs. The “aesthetic relation” is hereby identified with sensory attitudes and regimes that generate artworks, in interaction with potential beholders. The corpus of study consists of Paisagens reais – homenagem a Guignard (2009), Úmido (2015), Plano de voo (2015) and Steps (2015), highlighting issues that connect each series with the aesthetic experience promoted by his photographs.
Downloads
References
CRARY, J. Suspensões da Percepção. Tradução Tina Montenegro. São Paulo: Cosac&Naify, 2013;
DEWEY, J. “Tendo uma experiência”. Tradução Murilo Otávio Rodrigues Paes Leme. In: ______. John Dewey. São Paulo: Abril, 1985. p. 89-105. (Coleção Os Pensadores).
DUBOIS, P. L’Acte photographique. Bruxelles: Labor, 1983.
GENETTE, G. L ‘Oeuvre de l’Art. Paris: Seuil, 2010.
GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais. Tradução Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
GOMBRICH, E. H. Arte e ilusão. Tradução Raul de Sá Barbosa. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
GUIMARÃES, C. Cao. São Paulo: Cosac Naify, 2015a.
______. “O que ainda podemos esperar da experiência estética?”. In: GUIMARÃES, C.; LEAL, B. S.; MENDONÇA, C. C. (Orgs.). Comunicação e experiência estética. Belo Horizonte: UFMG, 2006. p. 13-26.
______. Paisagens reais – homenagem a Guignard. 2009. Série fotográfica. Disponível em: https://goo.gl/cEhFXo Acesso em: 12 dez. 2015
______. Plano de voo. 2015b. Série fotográfica. Disponível em: https://goo.gl/jhCCQJ Acesso em: 10 maio 2016.
______. Steps. 2015c. Série fotográfica. Disponível em https://goo.gl/VjcyOr. Acesso em: 20 abr. 2016.
______. Úmido. 2015d. Série fotográfica. Disponível em: <https://goo.gl/RfrnHH>. Acesso em: 15 jan. 2017.
LINS, C. “Cao Guimarães e a suspensão do tempo”. In: MACIEL, K.; FLORES, L. (Orgs.). Instruções para filmes. Rio de Janeiro: +2 Produções, 2013. p. 87-93.
______. “Descartes como figura estética do cinema de Cao Guimarães”. In: GONÇALVES, O. (Org.). Narrativas sensoriais. Rio de Janeiro: Circuito, 2014. p. 83-102.
______. “Experiência sensível e vida ordinária em Cao Guimarães: uma análise das obras Ex-Isto e Passatempo”. In: Anais do XXII CONGRESSO ANUAL DA COMPÓS, 22., 2013, Salvador. Anais… Salvador: UFBA, 2013.
______. “Rua de mão dupla: documentário e arte contemporânea”. In: MACIEL, K. (Org.). Transcinemas. Rio de Janeiro: Contracapa, 2009. p. 327-340.
LAGNADO, L. “O malabarista e a gambiarra”. In: Trópico. 2003. Disponível em:http://p.php.uol.com.br/tropico/html/textos/1693,1.shl. Acesso em: 18/12/2015.
MAMMI, L. O que resta: arte e crítica de arte. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
RANCIÈRE, J. Aisthésis. Paris: Galillée, 2011.
______. Le fil perdu: essais sur la fiction moderne. Paris: La Fabrique, 2015.
______. Malaise dans l’Esthétique. Paris: Galilée, 2004.
SCHAEFFER, J.-M. Adieu à l’Esthétique. Paris: PUF, 2000.
______. L’Éxperience Esthétique. Paris: Gallimard, 2015.
VALÉRY, P. Variedades. Tradução Maiza Martins de Siqueira. São Paulo: Iluminuras, 1999.
WALTON, K. “Transparent Pictures: on the nature of photographic realism”. Critical Inquiry, Chicago, v. 11, n. 2, p. 246-277, 1984.
WOOLF, V. O leitor comum. Tradução Luciana Viégas. Rio de Janeiro: Graphia, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Benjamim Picado, Consuelo Lins
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.