The singularity of “Vereda tropical” under a bakthinian approach

Authors

  • Alexandre Silva Guerreiro Secretaria de Educação do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2019.146480

Keywords:

carnavalization, grotesque, Bakhtin, Vereda Tropical

Abstract

This paper aims to understand the scope and permanence of the concepts of carnivalization and grotesque, developed by Mikhail Bakhtin, and analyzing “Vereda tropical”, directed by Joaquim Pedro de Andrade, one of the most audacious works of Brazilian cinema. In creating the concept of carnivalization, Bakhtin made possible a new look at a work of art. Added to the realistic grotesque, carnivalization provides new keys for viewing a movie. In the case of “Vereda tropical”, produced in 1977, the current and avant-gardism attest to its importance when confronted with the contemporary scene of Brazilian cinema, considering the overlapping of the backhtinian concepts discussed here.

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Author Biography

  • Alexandre Silva Guerreiro, Secretaria de Educação do Estado do Rio de Janeiro

    Doutor em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM) da Universidade Federal Fluminense (UFF). Mestre em Comunicação pelo PPGCOM-UFF. Bacharel e licenciado em História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Bacharel em Cinema pela UFF. Atualmente é Professor Docente I na Secretaria de Educação do Estado do Rio de Janeiro e desenvolve pesquisa de pósdoutorado sobre Educação, Cinema e Violência no PPGE/UFRJ.

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Published

2019-07-01

How to Cite

The singularity of “Vereda tropical” under a bakthinian approach. (2019). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 46(52). https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2019.146480