Public fears in private places: the horror in Kleber Mendonça Filho'´s movies

Authors

  • Lucas Procópio Caetano Universidade Estadual de Campinas
  • Paula Gomes Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.159231

Keywords:

Horror, Contemporary cinema, Brazilian cinema

Abstract

This article uses film analysis to investigate three films by Brazilian director Kleber Mendonça Filho, Vinil Verde (2004), O Som ao Redor (2012) and Aquarius (2016), in order to identify the use of elements characteristic of the horror genre. The recurrence of these elements in the director’s films and the way they relate to other representation regimes situates this production within a contemporary cinematographic trend already pointed out by researchers such as Cánepa (2013).

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Author Biographies

  • Lucas Procópio Caetano, Universidade Estadual de Campinas

    Doutorando e Mestre pelo Programa de Pós Graduação em Multimeios da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), no qual desenvolveu dissertação intitulada Monstros gigantes para jaulas pequenas: o modo horrífico no cinema brasileiro contemporâneo. Possui Graduação em Imagem e Som com bacharelado em Audiovisual pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

  • Paula Gomes, Universidade Estadual de Campinas

    Doutora em Multimeios pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Mestra em Imagem e Som pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Possui Graduação em Comunicação Social com habilitação em Radialismo pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp).

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Published

2020-07-09

How to Cite

Public fears in private places: the horror in Kleber Mendonça Filho’´s movies. (2020). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 47(54), 180-201. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.159231