Video games taken seriously: the ludic subject in Arlindo Machado
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.182874Keywords:
Videogames, Post-cinema, Semiotics, Information technology, AudiovisualAbstract
The legacy of Arlindo Machado pioneered in questioning the automatism of the society of the spectacle, with his ideas opening space for a dialogue with new forms of production and consumption of images, as well as for the existential mode of the human gaze. Although excluded from the array of most cited authors in game studies, the intellectual path of Machado proves to be an accurate and pioneering reference in identifying the limits and potentials of audiovisual automatisms. As films, documentaries, or videos, this critical work takes games seriously, being prone to creative reinventions that redefine visibility in the society of the audiovisual spectacle.
Downloads
References
ª BIENAL DE SÃO PAULO, Fundação Bienal de São Paulo, 2001. Disponível em: https://bit.ly/3cOLGGP. Acesso em: 16 jun. 2021.
BRITTON, S., COLLINS, D. (ed.). The eighth day: the transgenic art of Eduardo Kac. Tempe: Arizona State University, 2003.
CHAUÍ, M. Da realidade sem mistérios ao mistério do mundo: Espinosa, Voltaire, Merleau-Ponty. São Paulo: Brasiliense, 1981.
CHAUÍ, M. Espinosa: ontogênese do singular e vida ética. doispontos, Curitiba/São Carlos, v. 16, n. 3, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3gl4dww. Acesso em: 3 mar. 2021.
FASSLER, M. Ohne Spiegel leben, Sichtbarkeiten und posthumane Menschenbilder. Berlim: Fink (Wilhelm), 2000.
FEITOSA, S.A. “O Sujeito na Tela: modos de enunciação no cinema e no ciberespaço”. Intexto, Porto Alegre, v. 1, n. 18, p. 1-4, 2008.
GOMES, R. Agentes Verossímeis: uma investigação sobre a construção dos personagens autônomos nos videogames. Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2008. Disponível em: https://bit.ly/3xk6opR. Acesso em: 29 jun. 2021.
JANSEN, G. O poder aurático da recíproca multiplicação na América do Sul e na Europa. In: JANSEN, G. (Curador). O poder da multiplicação. Porto Alegre: Instituto Goethe, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3xo6i0i. Acesso em: 8 mai. 2021.
LAUREL, B. Computers as Theatre. Boston: Addison-Wesley, 1991.
MACHADO, A. “Arte e Mídia: aproximações e distinções”. Galáxia, São Paulo, n. 4, p. 19-32, 2002a.
MACHADO, A. A visão sob enfoque audiovisual, policromias. Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3cETfzZ. Acesso em: 3 mar. 2021.
MACHADO, A. Novos Territórios do Documentário. Doc On-Line: Revista Digital de Cinema Documentário, n. 11, p. 5-24, 2011. Disponível em: https://bit.ly/2RTAEZD. Acesso em: 3 mar. 2021.
MACHADO, A. O Sujeito no ciberespaço. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE COMUNICAÇÃO, 24., 2001, Campo Grande. Anais [...]. Campo Grande: Intercom, 2001. Disponível em: https://bit.ly/35kGAy0. Acesso em: 3 mar. 2021.
MACHADO, A. Regimes de imersão e modos de agenciamento. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 25., 2002b, Salvador. Anais [...]. Salvador: Intrercom, 2002b. Disponível em: https://bit.ly/3vp92JJ. Acesso em: 8 mai. 2021.
MACHADO, A. “Repensando Flusser e as imagens técnicas”. In: GIANNETTI, C. (org.). Arte en la era electrónica: perspectivas de una nueva estética. Barcelona: Centre de Cultura Contemporania de Barcelona, 1997a. Disponível em: https://bit.ly/3iT3nZV. Acesso em: 3 mar. 2021.
MACHADO, A. Um microchip dentro do corpo. Ekac, 1997b. Disponível em: http://www.ekac.org/machado.html. Acesso em: 3 mar. 2021.
MORAN, P., PATROCÍNIO, J. (org.). “Machinima”. CINUSP, São Paulo, v. 2, 2011. Disponível em: https://bit.ly/3zpi9gt. Acesso em: 3 mar. 2021.
MURRAY, J. H. Hamlet on the holodeck: the future of narrative in cyberspace. New York: Free Press, 1997.
TURKLE, S. The Empathy Diaries. London: Penguin, 2021.
Referências audiovisuais
ARLINDO Machado, tv e games (feat @renatagames) #10. Renata Gomes (realizadora). Brasil: Podcast Dazumana, Radiotube, 2020. Disponível em: https://www.radiotube.org.br/audio-7684TvSSJpOO7. Acesso em: 2 mar. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Gilson Schwartz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.