From the specular illusion to the performativity of images

Authors

  • Cesar Baio Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2022.183203

Keywords:

Image theory, Technical image, Photography, Materiality, Post-anthropocentrism

Abstract

This essay resumes Arlindo Machado’s main critiques of the ontology of photography to discuss the anthropocentrism that marks the classic theory and hypothesize other ways of thinking about the technical image, based on the ontological division between the world (Nature), the human (Man), and technique. As a consequence of this critique, the text argues that the recognition of the materiality of the processes of image production and circulation would imply the emergence of multiple and heterogenous ontologies of the image. As such, the image crystalizes a specific way of understanding the word, which the artist encodes in their work. This conceptualization leads to the enhancement of the performative aspect that the image assumes in contemporary culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Cesar Baio, Universidade Estadual de Campinas

    Doutor e Mestre em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP. Professor e pesquisador no Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas.

References

AKIYAMA, K. et al. First M87 event horizon telescope results: IV. Imaging the central supermassive black hole. The Astrophysical Journal Letters, [s. l.], v. 875, n. 1, p. 1-52, 2019.

BAIO, C. A impureza da imagem: estéticas intersticiais entre a fotografia analógica e digital. Galáxia, São Paulo, n. 28, p. 134-145, 2014.

BAIO, C. Máquinas de imagem: arte, tecnologia e pós-virtualidade. São Paulo: Annablume, 2015.

BAITELLO JUNIOR, N. A era da iconofagia: reflexões sobre imagem, comunicação, mídia e cultura. São Paulo: Paulus, 2014.

BARTHES, R. A câmara clara: notas sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2018.

BERLINSKI, D. The advent of the algorithm: The 300-year journey from an idea to the computer. San Diego: Harcourt, 2000.

DANOWSKI, D.; CASTRO, E. V de. Há mundo por vir? Ensaio sobre os medos e os fins. Florianópolis: Cultura e Barbárie: Instituto Socioambiental, 2014.

FLUSSER, V. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Hucitec, 1985.

FLUSSER, V. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume; Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2008.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Lisboa: Edições 70, 2002.

HARAWAY, D. J. Staying with the trouble: Making kin in the Chthulucene (experimental futures). Durham: Duke University Press, 2016.

MACHADO, A. Arte e mídia. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

MACHADO, A. A ilusão especular: introdução à fotografia. São Paulo: Brasiliense, 1984.

MACHADO, A. “As imagens técnicas: da fotografia à síntese numérica”. In: MACHADO, A. Pré-cinemas & pós-cinemas. Campinas: Papirus, 1997. p. 220-249.

MACHADO, A. O quarto iconoclasmo e outros ensaios hereges. Rio de Janeiro: Rios Ambiciosos, 2001.

MACHADO, A. A ilusão especular: uma teoria da fotografia. São Paulo: Gustavo Gili, 2015.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. Petrópolis: Vozes, 2019.

MINSKY, M. L. Computation: finite and infinite machines. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1967.

MONDZAIN, M.-J. Imagem, ícone, economia: as fontes bizantinas do imaginário contemporâneo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

MOORE, J. W. Capitalism in the web of life: ecology and the accumulation of capital. London: Verso, 2015.

PARIKKA, J. What is media archaeology? Cambridge: Polity Press, 2012.

PRESS Release (April 10, 2019): Astronomers capture first image of a black hole. Event Horizon Telescope, [s. l.], 2019. Disponível em: https://eventhorizontelescope.org/press-release-april-10-2019-astronomers-capture-first-image-black-hole. Acesso em: 7 jul. 2020.

ROGERS, H. Theory of recursive functions and effective computability. New York: McGraw-Hill, 1967.

SONTAG, S. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

ZUBOFF, Shoshana. Big Other: Surveillance Capitalism and the Prospects of an Information Civilization. Journal of Information Technology 30 (1), 80, 2015.

Referências audiovisuais

WE shall survive in the memory of others. Miklós Peternák, Romênia-Alemanha, 2010.

Published

2022-02-04

How to Cite

From the specular illusion to the performativity of images. (2022). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 49(57), 80-102. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2022.183203

Funding data