Body, Environment, and Struggle: The Uses of Earth in Contemporary Art
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2023.210236Keywords:
Contemporary Art, Earth, Agency, New MaterialismAbstract
This paper aims to explore three different axes in relation to the use of earth in the art produced after the second post-war: body, environment, and struggle. Based on the premise that the endeavor to make the earth an object, language, and artistic support has been a trend that crosses geographical and cultural borders, an analysis centered on the agency of matter and in dialogue with new materialism is proposed.
Downloads
References
ARRUTI, José Maurício Paiva Andion. O reencantamento do mundo: trama histórica e arranjos territoriais Pankararu. 1996. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ.
BAE-DIMITRIADIS, Michelle. Land-Based Art Criticism: (Un)learning Land Through Art. Visual Arts Research, vol. 47, n. 2, p. 102–114, janeiro de 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5406/visuartsrese.47.2.0102. Acesso em: 8 ago. 2023.
BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo: fatos e mitos. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1960.
BRETT, Guy. Um paradoxo de contenção. In BRETT, Guy. Brasil experimental: arte e vida, proposições e paradoxos. Rio de Janeiro: Contracapa, 2005.
BROTHERSTON, Gordon; MEDEIROS, Sérgio (org). Popol Vuh. São Paulo: Iluminuras, 2007.
CASTRO, Eduardo Viveiros de. Perspectivismo e multinaturalismo na América Indígena. A inconstância da alma selvagem e outros ensaios de antropologia. São Paulo, Cosac & Naify, 2002.
CASTRO, Eduardo Viveiros de. A inconstância da alma selvagem, São Paulo: Cosac Naify, 2013.
CELANT, Germano. Arte Povera: storie e protagonisti, Milão: Electa, 1985.
COSTA, Marcus de Lontra; SILVA, Raquel (org). Celeida Tostes. Rio de Janeiro: Aeroplano Editora, 2014.
CUNHA, Maximiliano Carneiro da. Performance e prática nos cerimoniais Pankararu. In ATHIAS, Renato (org.) Povos Indígenas de Pernambuco: identidade, diversidade e conflito. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2007.
CUNHA, Maximiliano Carneiro da. A música encantada Pankararu (toantes, toré, ritos e festas na cultura dos índios Pankararu). Dissertação (Mestrado em Antropologia Cultural). – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 1999.
DESCOLA, Phillippe. La nature domestique: symbolisme et praxis dans ricologie des Achuar. Paris: Maison des Sciences de L’Homme, 1986.
ESBELL, Jaider. Artista indígena que fomentou a Bienal desse ano, Jaider Esbell revela seu esforço para trazer a arte dos povos originários para o centro do debate. Entrevista concedida a Artur Tavares. Elástica. out de 2021. Disponível em: https://elastica.abril.com.br/especiais/jaider-esbell-bienal-mam/. Acesso em: 8 ago. 2023.
ESBELL, Jaider. Arte indígena contemporânea e o grande mundo. Select. jan. de 2018. Disponível em: <https://select.art.br/arte-indigena-contemporanea-e-o-grande-mundo/>. Acesso em: 8 ago. 2023.
GELL, Alfred. Arte e agência: uma teoria antropológica. São Paulo: Ubu Editora, 2020.
GODSEN, Chris; MARSHALL, Yvonne. The Cultural Biography of Objects. World Archaeology, vol. 31, n. 2, p. 169-178, outubro de 1999.
JIRÕ, Yoshihara. Gutai Art Manifesto / Traduzido para o inglês por Reiko Tomii. [originalmente publicado como Gutai bijutsu sengen]. Geijutsu Shinch , vol. 7, n. 12, p. 202–204, dezembro de 1956. Disponível em: <http://web.guggenheim.
org/exhibitions/gutai/data/manifesto.html>. Acesso em: 19 ago. 2023.
LISSA, Bárbara; VAZ, Maria. Quando o tempo dura uma tonelada (2021). Paisagens móveis, n.d. Disponível em: <https://www.paisagensmoveis.com/quando-o-tempo-dura-uma-tonelada>. Acesso em: 8 ago. 2023.
MANCHESTER, Elizabeth. Untitled (Silueta Series Mexico). Tate, 2009. Disponível em:<https://www.tate.org.uk/art/artworks/mendieta-untitled-silueta-series-mexico-t13357>. Acesso em: 8 ago. 2023.
MATTA, Priscila. Dois elos da mesma corrente: os rituais da corrida do Imbu e da Penitência entre os Pankararu. Cadernos de campo, São Paulo, n. 18, p. 1-352, 2009.
MORTON, Timothy. All Art is Ecological. Londres: Penguin, 2021.
MURA, Claudia. “Todo mistério tem dono!”: ritual, política e tradição de conhecimento entre os Pankararu. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2013.
NARANJO, Tessie. Cultural Changes: The Effect of Foreign Systems at Santa Clara Pueblo. In WIGLE, Marta; BABCOCK, Barbara A. (org.), The Great Southwest of the Fred Harvey Company and the Santa Fe Railway. Phoenix:
The Heard Museum, 1996.
OITICICA, Hélio. Posição e Programa – Programa Ambiental – Posição ética, 1966. Projeto HO, doc. No 0253/66. Disponível em: <https://projetoho.com.br/pt/home/>. Acesso em: 19 ago. 2023.
OITICICA, Hélio. Caderno-Caju, de 10 dez. 1978 a 1 jan. 1980. Projeto HO, doc.no 0123/78. Disponível em: <https://projetoho.com.br/pt/home/>. Acesso em: 19 ago. 2023.
PALLASMAA, Juhani. Matter, Hapticity and Time: Material Imagination and the Voice of Matter. Building Material: Architectural Association of Ireland, n. 20, p. 171-189, 2016.
SCOTT, Emily Eliza. Decentering Land Art from the Borderlands: A Review of Through the Repellent Fence.Art Journal Open, 27 de março de 2018. Disponível em: http://artjournal.collegeart.org/?p=9819. Acesso em: 8 ago. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Gabrieli Priscila Simões
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The responsibility for obtaining written permission to use in the articles materials protected by copyright law lies entirely with the author(s). Ars is not responsible for copyright breaches made by its collaborators.
The authors have the copyrights and grant the journal the right of the first publication, with the article licensed under the Creative Commons BY-CC License.
Licensees have the right to copy, distribute, display, and carry out the work and make derivative works from it, including with commercial purposes, granted that they give the due credit to the author or licensor, as specified by them.
Licensees compromise to inform the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.
Respected the terms of the license, the licensors/authors are not allowed to revoke the conditions above mentioned.
After the publication of the articles, the authors keep the copyrights and the rights to republish the text exclusively in unpublished books and collections.