HILLBROW THEATER: HISTORICAL AND POLITICAL PERSPECTIVES OF A THEATER ESTABLISHED IN THE AFRO-MIGRANT LOCALITY OF JOHANNESBURG – SOUTH AFRICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v7i1p68-84

Keywords:

Theater in context, Hillbrow Theater, Migration, Political art.

Abstract

The text provides guidelines for a case-study of political and social aspects on theatrical practices of a theater set in the post-apartheid context of South Africa. This theater is made by the group established at the Hillbrow Theater in the city of Johannesburg. In the context of this group, existential cosmologies of multiple knowledges are formed due to the legacy of ethnic separatism and the intense historical mobility of Africans in the area. Residents of the neighbourhood, mostly migrants, seek meaningful citizenship between social arrangements and agreements based on precariousness and transience. This theater houses today the Outreach Foundation, a non-governmental organization (NGO) that develops theatrical development programs immersed in a context of such enormous social complexities that they operate as a platform for art, education and transformation for the young participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Adriana Miranda da Cunha, Programa de Pós-Graduação em Teatro na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

    Doutoranda em Teatro pelo Programa de Pós-Graduação em Teatro na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Atua como pesquisadora em questões ligadas à performance, políticas do corpo, corporeidade e subjetividade. 

References

BAUMAN, Z. Comunidade: a busca por segurança no mundo atual. Tradução Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

BOAL, A. Teatro do Oprimido. São Paulo: Civilização Brasileira, 2012.

BREMMER, L. Reinventing the Johannesburg inner city. Cities: The International Journal of Urban Policy and Planning, Amsterdam, v. 17, n. 3, p. 185-193, 2000.

CABALLERO, I. D. Cenários liminares: teatralidades, performances e política. Tradução Luis Alberto Alonso e Angela Reis. Uberlândia: UFU, 2011. p. 208. (Coleção teoria Teatral Latino Americana).

FREIRE, P. A pedagogia do oprimido. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013. 253 p.

LANDAU, L. B. Mobility and metanarrative: revisiting South African social science through migration and displacement. In: INAUGURAL LECTURE UNIVERSITY OF THE WITWATERSRAND, 18 jun. 2014, Johannesburg.

NEGRI, A.; HARDT, M. Declaração, isto não é um manifesto. Tradução Carlos Szlak. 2. ed. São Paulo: N1 Edições, 2016.

NOLETO, R. S.; ALVES, Y. C. Liminaridade e communitas: Victor Turner. In: A ENCICLOPÉDIA. São Paulo: Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas – FFLCH, Universidade de São Paulo, 2015. Disponível em: <https://goo.gl/nt1QBX>. Acesso em: 24 jul. 2017.

PELBART, P. P. Elementos para uma cartografia da grupalidade. In: SAADI, F.; GARCIA, S. (org.). Próximo ato: questões da teatralidade contemporânea. São Paulo: Itaú Cultural. 2008. p. 33-37.

POVINELLI, E. Economies of abandonment: social belonging and endurance in late liberalism. Durham: Duke University Press, 2011.

POVINELLI, E. Geontologia do aquilo-outro. Tradução: Adriana Miranda da Cunha e Paloma Bianchi. Urdimento, Florianópolis, v. 2. n. 27, p. 418-422, 2016.

TURNER, V. The ritual process: structure and anti-structure. Piscataway: Transaction Publishers. 1995. 213 p.

WILHELM-SOLOMON, M. Prophets of the city. In: PAMPALONE, T.; ACCONE, D. Writing invisibility: conversations on the hidden city. Johannesburg: Mail and Guardian; Milwaukee: ACMS, 2013. p. 34-46.

Published

2017-06-30

How to Cite

HILLBROW THEATER: HISTORICAL AND POLITICAL PERSPECTIVES OF A THEATER ESTABLISHED IN THE AFRO-MIGRANT LOCALITY OF JOHANNESBURG – SOUTH AFRICA. (2017). Revista Aspas, 7(1), 68-84. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v7i1p68-84