Notes about samba schools and the new coronavirus pandemic
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v29isuplp194-203Keywords:
Samba school, Carnival, Pandemic, Ritual, Popular CultureAbstract
This text brings a account of the ongoing effects of the new coronavirus pandemic on the annual production cycle of the Rio’s carnival. After presenting some actions to face the economic and health crisis articulated by the samba schools with their communities, we will see how recreational activities are being adapted to the context of social isolation, highlighting the maintenance of the carnival calendar by virtualizing events and performances. Finally, we will discuss how the samba people are building and legitimizing the debate about when and how the next parades will take place, highlighting some economic and symbolic aspects. With this, we do not intend to inventory challenges and propose solutions for carnival in critical times, but to report how schools and their agents are going through this liminal period, and what this allows us to think about this singular expression of popular culture.
Downloads
References
BALASSIANO, Marcel. Crise do Coronavírus ressalta mais ainda a importância das escolas de samba. Samba em revista. Carnaval em tempos de crise. Rio de Janeiro: ano 12, nº 9, maio, 2020, p. 20-23.
BONFIM, Evandro de Sousa. (2019). “Só Momo expulsa o Crivella das pessoas”: Críticas não-verbais e carnavalescas à Prefeitura do Rio de Janeiro. Policromias. Vol. 4, n. 1.
BRISO, Caio Barretto. “Coronavirus leaves world of Brazilian samba in mourning”. The Guardian. Rio de Janeiro, 8 de maio de 2020. Disponível em <https://www.theguardian.com/world/2020/may/08/coronavirus-leaves-world-of-brazilian-samba-in-mourning>, acesso em 09 de maio de 2020.
CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro. (2006). Carnaval Carioca: dos bastidores ao desfile. Rio de Janeiro: Editora UFRJ.
DAS, Veena. (1995). Critical Events: An Anthropological Perspective on Contemporary India. New Delhi: Oxford University Press.
KAPFERER, Bruce. (2010). In the event: Toward an anthropology of generic moments. Social Analysis, v. 54, n. 3, p. 1-27.
LEOPOLDI, José Sávio. (2010). Escola de samba, ritual e sociedade. Rio de Janeiro: Editora UFRJ.
MAUSS, Marcel. (2003). “Ensaio sobre a dádiva. Forma e razão da troca nas sociedades arcaicas”. In______. Sociologia e Antropologia. São Paulo: CosacNaify, p. 183-314.
MENEZES, Renata de Castro. (2020). “Caos, crise e a etnografia das escolas de samba do Rio de Janeiro”. Hawò, v. 1, p. 63885-38.
MENEZES, Renata de Castro; BÁRTOLO, Lucas. (2019). “Quando a devoção e o carnaval se encontram”. In: PROA – revista de Antropologia e Arte. Vol.9, n.1. p.96-121
OLIVEIRA JUNIOR, Mauro Cordeiro de. (2019). Carnaval e poderes no Rio de Janeiro: escolas de samba entre a LIESA e Crivella. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Departamento de Ciências Sociais, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
SANTOS, Ricardo Augusto dos. (2006). “O Carnaval, a peste e a 'espanhola’”. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 13(1). Rio de Janeiro.
SOUSA, João Gustavo Martins Melo de. (2018). “'É Garantido, é Caprichoso, é Carnaval: Parintins em desfile no Carnaval de 1998 do G.R.E.S. Acadêmicos do Salgueiro. In: Policromias, v.3, p. 160-176
TURNER, Victor. (1974). O processo ritual: estrutura e anti-estrutura. Petrópolis: Vozes.
VALENÇA, Rachel. (2019). “Em busca de uma saída”. Portal Sidney Valença. Rio de Janeiro, 2 de julho de 2019, disponível em <https://www.srzd.com/colunas/rachel-valenca/em-busca-de-uma-saida-por-rachel-valenca/>, acesso em 23 de maio de 2020
Downloads
Published
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Campo Journal of Anthropology to publish the work of my authorship/responsibility, as well as I take responsibility for the use of images, if accepted for publication.
I agree with this statement as an absolute expression of truth. On my behalf and on behalf of eventual co-authors I also take full responsibility for the material presented.
I attest to the unpublished nature of the work submitted