Notes about samba schools and the new coronavirus pandemic

Authors

  • Lucas Bártolo Federal University of Rio de Janeiro
  • João Gustavo Martins Melo de Sousa Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v29isuplp194-203

Keywords:

Samba school, Carnival, Pandemic, Ritual, Popular Culture

Abstract

This text brings a account of the ongoing effects of the new coronavirus pandemic on the annual production cycle of the Rio’s carnival. After presenting some actions to face the economic and health crisis articulated by the samba schools with their communities, we will see how recreational activities are being adapted to the context of social isolation, highlighting the maintenance of the carnival calendar by virtualizing events and performances. Finally, we will discuss how the samba people are building and legitimizing the debate about when and how the next parades will take place, highlighting some economic and symbolic aspects. With this, we do not intend to inventory challenges and propose solutions for carnival in critical times, but to report how schools and their agents are going through this liminal period, and what this allows us to think about this singular expression of popular culture.

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Author Biographies

  • Lucas Bártolo, Federal University of Rio de Janeiro

    Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Antropologia Social do Museu Nacional/UFRJ, onde atualmente cursa o doutorado. Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2015). É membro do GPAD - Grupo de Pesquisa em Antropologia da Devoção e do Ludens - Laboratório de Antropologia do Lúdico e do Sagrado, ambos do PPGAS/MN/UFRJ, onde integra projetos de pesquisa, extensão e exposição. Sua dissertação de mestrado recebeu a 1º Menção Honrosa no Concurso Sílvio Romero do IPHAN/CNFC, em 2018

  • João Gustavo Martins Melo de Sousa, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Doutorando e mestre em Artes pelo Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PPGARTES/UERJ). Graduado em Comunicação Social (jornalismo) pela Universidade Federal do Ceará. Atualmente é bolsista Faperj/Qualitech, atuando principalmente nos seguintes temas: cultura popular, carnaval, comunicação, escola de samba, samba e alegoria. Atuou como diretor cultural do Grêmio Recreativo Escola de Samba Acadêmicos do Salgueiro entre os anos de 1998 e 2017.

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Published

2020-08-24

Issue

Section

Articles and Essays

How to Cite

Bártolo, L., & Sousa, J. G. M. M. de. (2020). Notes about samba schools and the new coronavirus pandemic. Cadernos De Campo (São Paulo, 1991), 29(supl), 194-203. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v29isuplp194-203