“Haciendo caminos”: Teletandem stories in Spanish teachers’ education

Authors

  • Kelly Cristiane Henschel Pobbe de Carvalho UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA (UNESP)
  • Karin Adriane Henschel Pobbe Ramos UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA (UNESP)
  • Rozana Aparecida Lopes Messias UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA (UNESP)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i13p78-101

Keywords:

Spanish teachers’ development, Teletandem, reports analysis.

Abstract

This article presents a discussion on the processes of reflection on the development of pre-service teachers of Spanish. For that, we used the stories of experiences of undergraduates in Language Arts (Spanish) within the context of teletandem. The study was grounded on the participants’ reports of their activities whether during teletandem sessions or during mediation sessions. We concluded that the actions related to both of these contexts constitute fruitful educational spaces, not only in regards to the processes of foreign language teaching and learning, but also to the processes of reflection on their student-teaching practice and to the constitution of their professional identity. We developed our analysis grounded on the assumptions of Narrative Inquiry and from a perspective of intercultural and critical competences for teacher development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Kelly Cristiane Henschel Pobbe de Carvalho, UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA (UNESP)

    Professora-Assistente Doutora do Departamento de Letras Modernas da Faculdade de Ciências e Letras de Assis/UNESP. Pesquisadora na área de Linguística e Ensino de Línguas.

  • Karin Adriane Henschel Pobbe Ramos, UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA (UNESP)

    Professora-Assistente Doutora do Departamento de Letras Modernas da Faculdade de Ciências e Letras de Assis/UNESP. Pesquisadora na área de Linguística e Ensino de Línguas.

  • Rozana Aparecida Lopes Messias, UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA (UNESP)

    Professora-Assistente Doutora do Departamento de Letras Modernas da Faculdade de Ciências e Letras de Assis/UNESP. Pesquisadora na área de Linguística e Ensino de Línguas.

References

Benedetti, Ana Mariza. “Teletandem”. In: Mayrink, Monica Ferreira; Albuquerque‑Costa, Heloisa (orgs.). Ensino e aprendizagem de línguas em ambientes virtuais.São Paulo: Humanitas, 2013, 65-92.

Clandinin, D. Jean; Connelly, Michael. Teachers’ professional knowledge landscapes. New York: Teachers College Press, 1995.

Kramsch, Claire. “The symbolic dimensions of the intercultural”. In: Language and Teaching 44 (3), 2011, 354-367.

Mayrink, Monica Ferreira; Albuquerque-Costa, Heloisa. “Formação crítico-reflexiva para professores de línguas em ambiente virtual”. In: Mayrink, Monica Ferreira; Albuquerque-Costa, Heloisa (orgs.). Ensino e aprendizagem de línguas em ambientes virtuais. São Paulo: Humanitas, 2013, 39-63.

Mendes, Edleise (org.). Diálogos interculturais: ensino e formação em português língua estrangeira. Campinas: Pontes, 2011.

Ramos, Karin Adriane Henschel Pobbe. “Implicações socioculturais do processo de ensino de português para falantes de outras línguas no contexto virtual do Teletandem”. In: Estudos Linguísticos, 42 (2), 2013, 731-742.

Rojo, Roxane; Moura, Eduardo (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

Telles, João A. Teletandem Brasil: comunicação oral e transcultural online em línguas estrangeiras. Projeto temático em elaboração, no prelo.

Telles, João A. (org.). Teletandem: um contexto virtual, autônomo e colaborativo para aprendizagem de línguas estrangeiras no século XXI. Campinas: Pontes, 2009.

Telles, João A. “Teletandem: uma proposta alternativa no ensino-aprendizagem assistidos por computadores”. In: Telles, Joao A. (org.). Teletandem: um contexto virtual, autônomo e colaborativo para aprendizagem de línguas estrangeiras no século XXI. Campinas: Pontes, 2009, 41-60.

Telles, João A. “E pesquisa, e? Ah, não quero não, bem! Sobre pesquisa acadêmica e sua relação com a pratica do professor de línguas”. In: Linguagem e ensino 5(2), 2002, 91-116.

Telles, João A.; Vassalo, Maria Luisa. “Foreign language learning in-tandem: Teletandem as an alternative proposal in CALLT”. In: The ESPecialist, São Paulo (PUC), 27 (2), 2006, 189-212.

Vigotski, Lev S. A formação social da mente. Tradução de Jose Cipolla Neto. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Zeichner, Ken. “Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades”. In: Educação, Santa Maria, 35 (3), 2010, 479-504.

Published

2017-03-31

How to Cite

CARVALHO, Kelly Cristiane Henschel Pobbe de; RAMOS, Karin Adriane Henschel Pobbe; MESSIAS, Rozana Aparecida Lopes. “Haciendo caminos”: Teletandem stories in Spanish teachers’ education. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 13, p. 78–101, 2017. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.v0i13p78-101. Disponível em: https://www.journals.usp.br/caracol/article/view/122647.. Acesso em: 26 may. 2024.