The situation and approach of grammar in the unpublished Spanish collections approved in 2018 PNLD

Authors

  • Daniel Mazzaro Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i19p704-733

Keywords:

Textbooks, Spanish, 2018 PNLD, Grammar

Abstract

This essay aims to understand the approach of grammar in the unpublished Spanish collections approved in 2018 PNLD, namely, Sentidos en lengua española and Confluencia. In order to do so, we have consulted the didactic guide book to rescue the perspectives on language teaching and learning, the structuring points of the units which were considered by the authors, as well as how they claim approaching grammar. Then, we have proceeded to the description of the first two units of the first volume pertaining to each collection, with particular attention to the activities and sections in which language skills are at play. We have been able to conclude that the two collections have very close theoretical references, nevertheless, a slight difference in materialization of the approach towards grammar is noticeable. In both cases, however, there are subversions in the preparation of textbooks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Daniel Mazzaro, Universidade Federal de Uberlândia

    Daniel Mazzaro é doutor em Linguística do Texto e do Discurso pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), onde também realizou um estágio de pós doutorado na área de Linguística Aplicada. Atualmente, é Professor Adjunto no Instituto de Letras e Linguística (ILEEL) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU) atuando nas áreas de Estágio, Prática e Metodologia de Ensino de Língua Espanhola. Seus principais interesses são aprendizagem de língua espanhola, estudos discursivos e estudos queer.

References

Almeida, Daniel Mazzaro Vilar de; Ribeiro da Silva, Elias; Souza, Paula da Costa. “Enfoques y metodologías de enseñanza”. In: Kanashiro, D. S. K.; Santos, J. J. Prática de Ensino de Língua Espanhola. Campo Grande: Editora UFMS, 2015, 35-54.

Brasil. Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio: linguagem, códigos e suas tecnologias. Secretaria de Educação Básica – Brasília: MEC, 2006.

Eres Fernández, Gretel. “Entre enfoques y métodos: algunas relaciones (in)coherentes en la enseñanza de español lengua extranjera”. In: Barros, Cristiano S.; Marins-Costa, Elzimar G. (coord.). Espanhol: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010, 69-84.

Escandell, M. Victoria. Introducción a la pragmática: nueva edición actualizada. Barcelona: Ariel Lingüística, 2006.

Figueiredo, Francisco José Quaresma de. Vygotsky: a interação no ensino/aprendizagem de línguas. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

Franchi, Carlos. Mas o que é mesmo “gramática”? São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

Freitas, Luciana Maria Almeida de; Marins-Costa, Elzimar Goettenauer de. Sentidos en lengua española. Manual do professor - v. 1. São Paulo: Richmond, 2016.

Kumaravadivelu, B. “The post-method: (E)merging strategies for second/foreign language teaching”. In: TESOL Quarterly, 28, 1994, 27-48.

Kumaravadivelu, B. “Toward a postmethod pedagogy”. In: TESOL Quarterly, 35, 2001, 537-560.

Leffa, Vilson J. “Metodologia do ensino de línguas”. In: Bohn, H. I.; Vandresen, P. Tópicos em lingüística aplicada: O ensino de línguas estrangeiras. Florianópolis: Ed. UFSC, 1998, 211-236.

Mazzaro, Daniel. “A gramática nos livros didáticos de espanhol: breves reflexões a partir das obras aprovadas no PNLD 2015”. In: Barros, Cristiano; Marins-Costa, Elzimar; Freitas, Luciana. (eds.). O livro didático de espanhol na escola brasileira. Campinas: Pontes, 2018, 227-240.

Moreno García, Concha. Materiales, estrategias y recursos para la enseñanza del español como 2/L. Madrid: Editorial Arco/Libros, 2017.

Prabhu, N. S. “There is no best method – why?” In: TESOL Quarterly,24, 1990, 161-176.

Pinheiro-Correa, Paulo, et al.. Confluencia. Manual do professor - v. 1. São Paulo: Moderna, 2016.

Pinto, Carlos Felipe. “La competencia gramatical en la enseñanza de español en Brasil”. In: COELHO, I. M. W. S. (Org.). Competências no ensino-aprendizagem de línguas: pressupostos, práticas e reflexões. Campinas: Pontes Editores, 2019, 201-243.

Richards, Jack C.; Rodgers, Theodore S. Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas. Madrid: Cambridge University Press, 2003 [1986].

Sánchez, Aquilino. La enseñanza de idiomas en los últimos cien años: métodos y enfoques. Madrid: SGEL, 2009.

Silva, Gisvaldo Araújo. “A Era Pós-Método: o professor como um intelectual”. In: Linguagens & Cidadania, v.6, n.2, jul./dez., 2004.

Published

2020-06-24

How to Cite

MAZZARO, Daniel. The situation and approach of grammar in the unpublished Spanish collections approved in 2018 PNLD. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 19, p. 704–733, 2020. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.v0i19p704-733. Disponível em: https://www.journals.usp.br/caracol/article/view/161961.. Acesso em: 1 jun. 2024.