O conceito de sobreculturalidade e os impasses relativistas entre os direitos humanos e a educação diferenciada

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v31i1p194-205

Keywords:

Differentiated Education, Human rights, Culture, Overculturality

Abstract

This article discusses the complex situation of cultural relativism within the lines of Human Rights, Anthropology and Differentiated Education related to indigenous cultures. The work promotes suggestions to mitigate consequences of certain impasses using the concept of overculturality proposed by the author of this article in his doctoral thesis, as a tool used by Differentiated Education, where it is understood as the space in which the meeting of the different is favored, generating the identification a nd interaction with differences, producing or reproducing culture or transculture. To this end, we will make a historical tour on Human Rights, relativizing through Education at the same time that we show this process as an element of cultural and identity reaffirmation, capable of keeping alive the indigenous culture that has been suffocated and decimated by the population in its surroundings with their political and economic interests.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Daniel Valério Martins, Universidade de Salamanca

    Doutor em Antropologia pela Universidade de Salamanca-USAL na Espanha, Doutor em Educação pela Universidade de Burgos–UBU na Espanha e Pós-Doutor pelo Instituto Histórico Geográfico de Santa Catarina–IHGSC. E-mail: jjfadelino@hotmail.com e ORCID: 0000-0003-0777-9750

References

ANDER-EGG, E. Aproximaciones al problema de la cultura, como respuesta al problema de

la vida. Buenos Aires-México: Lumen Hymanitas, 2009.

APARÍCIO, J. M. Didáctica de las Ciencias Sociales: cuatro casos prácticos. in: M.M. Guerrero

(Coord.). Valladolid: Ediciones Seminario Iberoamericano de Descubrimientos e Cartografía,

APARÍCIO, J.M. Interculturalidad, Educación y Plurilinguismo en América Latina. Madrid: Pirámide, 2011.

APARÍCIO, J. M.; DELGADO, M. A. La Educación Intercultural en la Formación

Universitaria Europea y Latinoamericana.Segóvia: ITAMUT-FIFIED, 2014.

AUGÉ, M. O Antropólogo e o mundo global. Petrópolis: Vozes, 2014.

CALVO, T. B. Inmigración y multiculturalismo: ¿gangrena de la sociedad o enriquecimiento

mutuo? in: A. B. Bárrio, Antropologian Castilla y León e Iberoamerica, V. Emigración e

Integración cultural (p.30-51). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2003.

ESPINA, Á. B. Antropología en Castilla y León e Iberoamérica, V. Emigración e Integración

Cultural. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2003.

ESTEVA, G. Autonomía y democracia radical: el tránsito de la tolerancia a la hospitalidad. in:

M. A. Barabas, Autonomías éticas y Conaculta – INAH, 1998.

FLEURI, R. M. O que significa Educação Intercultural. in: Educação para a diversidade e

cidadania. Florianópolis: Mover, NUP, 2009.

GARCÍA, E. G. Bartolomé de las Casas y los Derechos Humanos. in: M. M. Mendez, Los

derechos humanos en su origen. La República Dominicana y Antón de Montesinos (p. 81-114).

Salamanca: San Esteban, 2003.

GARCÍA, G. A. El hombre. Salamanca: Sígueme, 2009.

MALINOWSKI, B. Argonautas do Pacífico Ocidental: um relato do empreendimento e da

aventura dos nativosnos arquipelágos da Nova Guiné melanésia. São Paulo: Abril Cultural, 1976.

MARTINS, D. V.A intraculturalidade nas comunidades indigenas da Região Metropolitana

de Fortaleza - Ce-Brasil: Caminho para o desenvolvimento e sobreculturalidade. Salamanca:

Ediciones Vitor, 2016.

NOVAES, R. R.; LIMA, R. K. Antropologia e Direitos Humanos. Niterói: Eduff, 2001.

POZZER, A. Educação e Interculturalidade: conhecimentos, saberes e práticas descoloniais.

Blumenau: Edifurb, 2014.

RAMOS, A. R. Cutting through state and class sources. Austin: University of Texas Press,

SCHADEN, E. Aculturação indígena. São Paulo: EDUSP, 1969.

SCHADEN, E. Leituras de Etnologia Brasileira. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1976.

SEGATO, R. L. Antropologia e Direitos Humanos, Alteridade e ética no movimento de

expansão dos direitos universais. Brasília: Mana, 2006.

SOUSA, R. S. Direitos humanos através da história recente em uma perspectiva antropológica. In: R. R. Novaes;R. K. Lima, Antropologia e Direitos Humanos (p.47-61). Niterói: Eduff, 2001.

TAVARES, F.C. Direitos humanos e diversidade cultural: adignidade humana entre o universalismo e o relativismo. Fortaleza: CONPEDI,2010.

Published

2020-09-03

How to Cite

Martins, D. V. (2020). O conceito de sobreculturalidade e os impasses relativistas entre os direitos humanos e a educação diferenciada. Cadernos CERU, 31(1), 194-205. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v31i1p194-205