The school and the establishment of the hierarchy in the Japanese society

Authors

  • Wataru Kikuchi Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v31i2p125-136

Keywords:

Japanese society, School, Social hierarchy, Militarism, Routinization

Abstract

The social hierarchy is an important component for understanding Japanese society. The present paper intends to discuss the hierarchy in Japanese society through the analysis of the school, as one of the main institutions of socialization. For that, in the first moment, the historical method will be used in the reconstitution of the institutional trajectory of schools in Japan, highlighting the institutionalization factors of the hierarchy, and lastly, it will focus on the structure and operation of the contemporary school, in the light of the concept of routine.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Wataru Kikuchi, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Professor da Área de Língua e Literatura Japonesa do Departamento de Letras Orientais da FFLCH-USP. É doutor em Sociologia pela mesma instituição.

References

BOBBIO, Norberto; MATTEUCCI, Nicola. Dicionário de Política. 4ª. ed. Brasília, DF: Ed. Universidade de Brasília, 1992.

BOURDIEU, Pierre. A Distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: EDUSP; Porto

Alegre, RS: Zouk, 2008.

DURKHEIM, Émile. As regras do método sociológico. 2a. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

GIDDENS, Anthony. A constituição da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1989 [1984].

GOFFMAN, Erving. A representação do Eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1975.

HIROOKA, Yoshiyuki. Kyôiku no Seido to Rekishi (O Sistema Educacional e História). Quioto:

Mineruva Shobo, 2007.

HOSHIBA, Tatsuo. “Nihon Bunkaron” wo Koete (Avançando além das Teorias da Cultura

Japonesa). Tóquio: Kadensha, 2019.

IWAI, H.; KONDO, H. Gendai Kyôiku Shakaigaku (Sociologia da Educação Contemporânea).

Tóquio: Yuhikaku, 2010.

JOHNSON, Allan G. Dicionário de Sociologia: guia prático da linguagem sociológica.

Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

KAWASE, Kazuma. Ashikagagakkô no Kenkyû (Estudo sobre a Escola Ashikaga). Tóquio:

Kodansha, 1974.

KIKUCHI, Wataru. Relações hierárquicas do Japão contemporâneo: um estudo da consciência

de hierarquia na sociedade japonesa. 2012. 221p. Tese (Doutorado em Ciência, Sociologia) –

Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo.

KOKUGAKUIN: site. Disponível em: <https://www.kokugakuin.ed.jp/admission/qa/>. Acesso em: 11 dez. 2020.

KUROKAWA, Masako. Gakkô ni okeru Taibatsu to Hô (O castigo físico na escola e a lei). In: SAKATA, Takashi. Gakkô to Hô (A Escola e a Lei). Tóquio: Hoso Daigaku Kyoiku Shinkokai, 2012. p. 107-118.

MOCHIZUKI, S.; HARIMOTO, H.; OKAMYO H. (Orgs.). Nihon no Kyôiku o Kangaeru –Genjô to Tembô (Reflexões sobre a Educação do Japão: realidade e perspectivas). Tóquio:

Gakubunsha, 2010.

MONKASHO, Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology-Japan: site.

Disponível em: <https://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/jinji/1411820_00001.htm>. Acesso

em: 12 dez. 2020.

NAKAMURA, Toshio. Kurabu wo Toinaosu (Rediscutindo o “Clube”). In: NAKANISHI, T.;

MORI, T. Nakamura Toshio Chosakushû Dai4kan Bukatsu-Kuraburon (Coleção Obras de

Nakamura Toshio Vol.4: discussão sobre a atividade de departamentos e “clubes”). Tóquio:

Sobunkikaku, 2009.

NAKANE, Chie. Tateshakaino Ningenkankei (As Relações Pessoais na Sociedade Vertical).

Tóquio: Kôdansha, 1967.

NAKANE, Chie. Tateshakaito Gendai Nihon (A Sociedade Vertical e o Japão Atual). Tóquio: Kôdansha, 2019.

NARUSAWA, Akira. Gendai Nihon no Shakai Chitsujo –rekishiteki kigen o motomete

(A Ordem Social do Japão Contemporâneo: na busca das origens históricas). Tóquio: Iwanami Shoten, 2011.

NIHONSHI KOJITEN HENSHU IINKAI (org.). Yamakawa Nihonshi Shôjiten (Pequeno

Dicionário Yamakawa de História do Japão). Tóquio: Yamakawa Shuppansha, 2016.

OGI, Naoki. Ai no Muchi toiu Sakkaku. Taibatsu wa eskarêto shi, kosodate no chikara o

ushinawaseru (A Ilusão do “chicote do amor”: o castigo físico recrudesce e elimina a

capacidade de criar os filhos). In: Nihon no Ronten 2007 – The Issues for Japan 2007, p.616-619. Tóquio: Bungei Shunju, 2006. REKISHI KYOIKUSHA KYOGIKAI (Org.). Nihon Shakai no Rekishi Jô Genshi Kodai - Kinsei (História da Sociedade Japonesa, vol. 1: Pré-história, Antiguidade a Pré-moderna). Tóquio: Otsuki Shoten, 2012.

SATO, M. et alii. Shôsetsu Nihonshi Kenkyû (Estudo detalhado da História do Japão). Tóquio:

Yamakawa, 2008.

TAKAGI, Shingen. Kûkai-Shôgai to sono Shûhen(Kûkai: trajetória de vida e afins). Tóquio:

Yoshikawa Kobunkan, 2009.

TOTSUKA, Hiroshi. Taibatsu ga Kodomo o Yomigaeraseru –seizensetsu ni motozuku waga

yotto sukûru no tokuiku (O castigo físico ressuscita a criança: a educação da nossa escola de

iatismo que se baseia no princípio da bondade dos humanos). In: Nihon no Ronten 2007 –The

Issues for Japan 2007,p.616-619. Tóquio: Bungei Shunju, 2006.

TSUCHIYA, Motonori. Gendaikyôikuseidoron (Teoria do Sistema Educacional Contemporâneo). Quioto: Minerva Shobo, 2011.

UZAWA, Hirofumi. Nihon no Kyôiku wo Kangaeru (Refletindo sobre a Educação do Japão).

Tóquio: Iwanami Shoten, 1998. WHANG, Soon Hee. Dôsôkai no Shakaigaku – Gakkôteki Shintai Bunka, Shinrai, Nettowâku (A Sociologia dos Encontros de Formados: a cultura corporal, confiança e rede das escolas). Quioto: Sekai Shisosha, 2007.

WOLFEREN, K. van. The Enigma of Japanese Power. Vol. 2. Tóquio: Hayakawa, 1990.

Published

2020-08-16

How to Cite

Kikuchi, W. (2020). The school and the establishment of the hierarchy in the Japanese society. Cadernos CERU, 31(2), 125-136. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v31i2p125-136