Proposta de uma metodologia intercultural na construção de artigos científicos por estudantes indígenas do PPGET ¬UFGD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v31i2p137-148

Keywords:

Culture, Research, Interculturality and Survival

Abstract

This article presents a proposal for an intercultural research methodology in the construction of scientific articles by indigenous Guarani, Kaiowá and Terena students from the Graduate Program in Education and Territoriality - PPGET at UFGD. According to the methodology, we start from a qualitative perspective from the Etice Emic approaches, and as a reference frame, the thoughts of classics like (BOAS, 1964); (PIKE, 1967); (DE SOUSA SANTOS, 2018); (SCHADEN, 1969); (ANDER-EGG, 2009); (FREIRE, 2002); (GIZBURG, 1990); (MORIN, 2012) among other authors such as: (ESPINA, 2006); (APARÍCIO, 2011); (DÁVILA, 2012); (VÁSQUEZ, 2011); (PIOVEZANA, 2018) and (MARTINS, 2015, 2019). For this purpose, we conducted a tour of the concept of interculturality used in the research methodology, and therefore, an element capable of, through the elaboration of scientific articles, keeping alive the indigenous culture suffocated by the population in its surroundings due to political and economic interests.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniel Valério Martins, Universidade Federal da Grande Dourados

    Doutor em Antropologia, Instituto de Iberoamérica – USAL, Doutor em Educação Universidade de Burgos – UBU -Es e Pós-Doutor pelo Instituto Histórico e Geográfico de Santa Catarina -IHGSC. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação e Territorialidade -PPGET da UFGD.

  • Cássio Knapp, Universidade Federal da Grande Dourados

    Doutor em História, Professor do Curso de Licenciatura Intercultural Indígena -Teko Arandu e do Programa de Pós-Graduação em Educação e -PPGET da UFGD.

References

APARÍCIO, J. M. G. Interculturalidad, educación y plurilinguismo en América latina.

Madrid: Pirámide, 2011.

APARÍCIO, J. M. G; BURGOS, M. Á. D. Multiculturalidad, interculturalidad e intraculturalidad. Revista E20, año V,n. 9, 2011.

AZQUETA, D. El conocimiento indígena. Madrid: Watu. 1996.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70 LDA, 2009.

BOAS, F. Cuestiones fundamentales de antropologia cultural. Buenos Aires: Ed. Solar, 1964.

CAMPOS, A. L. A. A produção do conhecimento: teoria e ciência dos modelos (Histórico e

conceituação de interdisciplinaridade). Tempo & Memória , São Paulo, v. 2, 2004.

D’ANGELIS, W. R. Línguas Indígenas Precisam de Escritores? Como formálos? Brasília,

MEC. 2005.

D’ÁVILA, A. M. Da coexistência à convivência com o outro: Entre o multiculturalismo e a

interculturalidade.Rev. Inter. Mob. Humano XX, nº 38, p. 67-81, jan./jun. 2012.

DE SOUSA SANTOS, B. Construindo as epistemologias do sul para um pensamento alternativo de alternativas. Buenos Aires: CLACSO, 2018.

ESPINA, Á. B. Culturas locales ibero-americanas, comunicación e interculturalidad. In: _____.

(Ed.). Conocimiento local, comunicación e interculturalidad. Recife: Massangana, 2006.

ESTEBAN, G. M. La multimetodología autobiográfica extendida y los fondos de identidad.

Revista de Ciencias Sociales (RCS) Vol. XVIII, No. 4, FACES-LUZ Octubre-Diciembre 2012,

pp. 587–600.

FONTELES FILHO. J.M. Subjetivaçao e educaçao indígena. Fortaleza: UFC, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa.

São Paulo: Paz e Terra, 2002. FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas e sinais. São Paulo: Cia das Letras, 1990.

GREGOLIN, M. D. A análise do discurso: conceitos e aplicações. São Paulo: Alfa, 1995.

GREIMAS, A. Sobre o sentido: ensaios semióticos. Rio de Janeiro: Vozes, 1975.

HALL, S. Más allá de la cultura. Barcelona: Gustavo i Gili, 1978.

HAYANO, D. Poker faces: The life and work of professional card players, Berkeley: University of California Press, 1982.

KYMLICKA, W. Ciudadanía multicultural. Barcelona: Paidós, 1996.

MARTINS, Daniel Valério. A intraculturalidade nas comunidades indígenas da região

metropolitana de Fortaleza-CE, Brasil: caminho para o desenvolvimento e sobreculturalidade.

Repositório USAL, 2015.

MARTINS, Daniel Valério. A intraculturalidade nas comunidades indígenas da região met

ropolitana de Fortaleza-CE, Brasil:caminho para o desenvolvimento e sobreculturalidade.

Ed. Vitor, 2016.

MARTINS, Daniel Valério. A contribuição científica dos Tremembé através da educação

diferenciada e intercultural com base nos saberes tradicionais.

Universidad de Burgos, 2019.

MAZIÈRE, F. A análise do discurso: história e prática. São Paulo: Parábola, 2017.

MONTES, C. P. Educación multicultural y antropología ante la inmigración. De la tolerancia a

la interculturalidad. In: BARRIO, A. B. Antropología en Castilla y león e Iberoamérica, V.

Emigración e Integración cultural Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2003.p. 65-73.

MORIN, Edgar. Abertura. In: ALMEIDA, M. C.;CARVALHO, E. A.; CASTRO, G. (Org.). Ensaios de Complexidade. Porto Alegre:Sulina, 1997.

MORIN, Edgar. A Cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 20ª ed.

Rio de Janeiro: Bertrand, 2012

NASCIMENTO, André Marques. Português Intercultural: fundamentos para a educação inguística de professores e professoras indígena em formação superior específica numa

licenciatura intercultural. (2012)Tese (Doutorado em letras e linguística) – Universidade

Federal de Goiás, Goiânia, GO, 2012.

PIKE, KENNETH L. El lenguaje en relación con una teoría unificada de la estructura

del comportamiento humano. Janua Linguarum, v. 32, 1967. (Série Maior).

PIOVEZANA, L. SANTOS, J.A. NARSIZO, A.P. Propuesta de una metodología intercultural

para una pedagogía indígena: la experiencia de las licenciaturas interculturales indígenas con

el pueblo Kaingang. Rev. Bras. Estud. Pedagog. Brasília, v. 99, n. 251, p. 189-204, jan./abr.

POZZER, A.

Educação e interculturalidade: conhecimentos, saberes e práticas descoloniais.

Blumenau: Edifurb,2014.

RIBEIRO, D. A política indigenista brasileira. Rio de Janeiro: Ministério da Agricultura, 1962.

RIBEIRO, D. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Global, 2015.

RICHARDSON, L. Writing. A Method of Inquiry. In: DENZIN, N.;LINCOLN, Y. (Eds.), Collecting and Interpreting Qualitative Materials, Thousand Oaks, California: Sage, 2003.

SCHADEN, E. Aculturação indígena. São Paulo: Ed. USP, 1969.

SWAIN, Marrill. Bilinguismo sem lágrimas. In: CUMMINS, J.;SWAIN, M.Vilingualism in

education: aspectsoftheory, reserchandpractice. (cap. 6). Lodres: Logman, 1986.

VÁSQUEZ, K. M. “Diverso universo”, Diversidad y transculturalidad. In: APARÍCIO, J. M.

Interculturalidad, Educación y Plurilinguismo en América Latina. Madrid: Pirámide. 2011.

Published

2020-08-16

How to Cite

Martins, D. V., & Knapp, C. (2020). Proposta de uma metodologia intercultural na construção de artigos científicos por estudantes indígenas do PPGET ¬UFGD . Cadernos CERU, 31(2), 137-148. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v31i2p137-148