The unpreparedness of the most prepared generation: Questions about children’s education nowadays.

Authors

  • Maria Christina Siqueira de Souza Campos Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v31i2p157-174

Keywords:

Society transformations, Children’s education, Current problems, Paternal insecurity

Abstract

This article discusses the problems that parents have faced in the education of their children, problems that often result from their unpreparedness to perform a function, each day more problematic, as a result of the accelerated transformations of Problemas atuais society since the second half of the 20th century and the beginning of the present. These transformations had already started with the Contemporary Age, when changes of an economic and technological nature provoked others of political, social and cultural nature. From a social point of view, there have been many and rapid changes, which have significantly contributed to parents' insecurity in relation to children's education. Data from a master's thesis defended by Zanetti in 2008 contributed to the illustration and analysis of the difficulties faced in current family life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maria Christina Siqueira de Souza Campos, Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto

    Socióloga, doutora em Ciências Sociais pela Universidade de Duisburg (Alemanha), livre-docente e professora associada do Departamento de Economia da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão preto da Universidade de São Paulo, professora emérita da USP.

References

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2001.

ARIÈS, Philippe. A história social da criança e da família. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

BAUMAN, Zygmunt. Quarenta e quatro cartas desde o mundo líquido. Madrid: Paidós, 2011.

CAFARDO, Renata. Suicídio de estudantes causa comoção nas redes sociais e reflexões em escolas. O Estado de São Paulo. Caderno Metrópole, p. A12, 24 abr.2018.

DORIA, Pedro. Profissões acabarão. O Estado de São Paulo. Caderno Economia, p. B8, 16 de

junho de 2017.

FREUD, Sigmund. Sobre o narcisismo: uma introdução. In: FREUD, S. A história do movimento

psicanalítico, artigos sobre a metapsicologia e outros trabalhos. v. XIV. Rio de Janeiro: Imago,

edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas completas de S. Freud, (1914) 1969. p. 77-108.

HALMOS, Claude. L’Autorité expliquée aux parents. Paris: Le Livre de Poche, 2011.

HOUZEL, Didier. As implicações da parentalidade. In: SILVA, Maria Cecília Pereira da (Org.).

Ser pai, ser mãe-parentalidade: um desafio para o terceiro milênio. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004. p. 47-51.

LAZARSFELD, Paul F.; MERTON, Robert K. Comunicação de massa, gosto popular e ação social organizada. In: COHN, Gabriel (Org.). Comunicação e indústria cultural. 4ª. ed. São Paulo:

Companhia Editora Nacional, 1978. p. 230-253.

LEBRUN, Jean-Pierre. Um mundo sem limite: ensaio para uma clínica psicanalítica do social. Rio

de Janeiro: Companhia de Freud, 2004.

MENGUE, Priscila. Filtro de vídeos na internet mobiliza pais. O Estado de São Paulo. Caderno

Metrópole, p. A18, 6 maio 2018.

POSTMAN, Neil. Disappearance of childhood. Vintage Books, 1982.

POSTMAN, Neil. The end of education: redefining the value of school. Vintage Books, 1996.

SAID, Gustavo Fortes. Mídia, poder e história na era pós-moderna. Teresina: Edufpi, 1998.

WINNICOT, Donald Woods. Conversando com os pais. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

ZANETTI, Sandra Aparecida Serra. Efeitos da fragilização dos papéis parentais em determinados comportamentos de crianças no ambiente escolar, na contemporaneidade. 2008. 198f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo.

Published

2020-08-16

How to Cite

Campos, M. C. S. de S. (2020). The unpreparedness of the most prepared generation: Questions about children’s education nowadays. Cadernos CERU, 31(2), 157-174. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v31i2p157-174