Análise documental como ferramenta metodológica em história da educação: um olhar para pesquisas locais.

Authors

  • José Edimar de Souza Universidade de Caxias do Sul
  • Cristian Giacomoni Universidade de Caxias do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v32i1p139-156

Keywords:

Document Analysis, History of Education, Research methodologies

Abstract

This study investigates methodological approach to document analysis in qualitative research on social phenomena. It is a study of the field of History of Education whose epistemological approach is inspired by the perspective of Cultural History. In this sense, conceptual mobilization seeks to make sense of and signify the documentary sources treated by the authors when composing their objects of investigation. The discussion is organized around two axes, the first analyzes the different forms and uses of this methodology in research in the human and social areas, the theoretical and methodological criteria that the researcher must understand when working with this type of source, as well as some suggestions methodological approaches for carrying out research in the History of Education; the second refers to the way in which the authors operationalized, sought to access and inventoried historical documents, as well as presenting the collections accessed and the forms of categorization in the face of the compulsory historical documentary set. We understand that data analysis and interpretation must be aligned epistemologically and theoretically with the choices made in the development of the research. In addition, it is considered that the work of the contemporary researcher becomes more complex in view of the many possibilities of sources that can constitute documentary analysis.

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Author Biographies

  • José Edimar de Souza, Universidade de Caxias do Sul

    Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (São Leopoldo). Professor e pesquisador da Área de Humanidades e do Programa de Pós-Graduação em Educação e Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Caxias do Sul (Caxias do Sul)

  • Cristian Giacomoni, Universidade de Caxias do Sul

    Doutorando em Educação na Universidade de Caxias do Sul (UCS), bolsista CAPES/PROSUC. Mestre em Educação e pesquisador da Área de Humanidades e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCS.

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Published

2021-08-07

How to Cite

Souza, J. E. de ., & Giacomoni, C. . (2021). Análise documental como ferramenta metodológica em história da educação: um olhar para pesquisas locais. Cadernos CERU, 32(1), 139-156. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v32i1p139-156