Children’s culture and comics: between subordination and resistance

Authors

  • Marta Regina Paulo da Silva Universidade Metodista de São Paulo/Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v25i1p83-100

Keywords:

Children, Child cultures, Comics, Adultcentrism.

Abstract

This paper presents the results of a doctoral research at a municipal preschool with children 3-5 years of age. It investigates the production of child cultures from their experiences with comics language. Therefore, focused on the graphic productions of children in order to understand how they acknowledge comics codes, what they reproduce from them and (re) invent. This is a case study  which  used as instruments: the observation and field recording, oral reports, analysis of documents, comics and children´s drawings. It is based on the dialogue among philosophy, childhood sociology, childhood and art pedagogy. It demonstrates that the comics are part of children material culture and that they share it with each other, with teachers and with their families. It showed a school pedagogical work, marked by an adult-centered vision, that intends to accelerate writing processes and form competences. It has observed children´s resistance movements who constantly claimed rupture gestures against such a model. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marta Regina Paulo da Silva, Universidade Metodista de São Paulo/Universidade Estadual de Campinas
    Doutora em educação. Docente-pesquisadora da Universidade Metodista de São Paulo e do GEPEDISC – Culturas infantis da FE/UNICAMP

References

ALMEIDA, Milton J.de. Imagens e sons: a nova cultura oral. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2004. (Coleção Questões da nossa época, v. 32)

BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo, a cultura. Campinas: Summus, 1984.

BUCKINGHAM, David. Crescer na era das mídias eletrônicas. São Paulo: Loyola, 2007.

CAGNIN, Antônio L. Os quadrinhos. São Paulo: Ática, 1975.

CORSARO, William A. Sociologia da infância. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.

DERDYK, Edith. Formas de pensar o desenho: desenvolvimento do grafismo infantil. 4.ed.Porto Alegre: Zouk, 2010.

EISNER, Will. Quadrinhos e arte seqüencial. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FERNANDES, Florestan. Folclore e mudança social na cidade de São Paulo. São Paulo:Anhambi, 1961.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

GHEDINI, Patrizia O. Entre a experiência e os novos projetos: a situação da creche na Itália. In:ROSEMBERG, Fúlvia e CAMPOS, Maria M. (orgs.). Creches e pré-escolas no hemisfério norte.2. ed. São Paulo: Cortez, Fundação Carlos Chagas,1998, p.189-209.

GIROUX, Henry. A disneyzação da cultura infantil. In: SILVA, Tomas Tadeu da; MOREIRA, Antonio Flávio (orgs.). Territórios contestados: os currículos e os novos mapas políticos eculturais. Petrópolis: Vozes, 1995, p. 49-81.

GOBBI, Marcia A. Desenhos de outrora, desenhos de agora: Mário de Andrade colecionador dedesenhos e desenhista. São Paulo: Annablume, Fapesp, 2011.

GUATTARI, Félix. As creches e a iniciação. In:__. Revolução molecular: pulsações políticas dodesejo. São Paulo: Brasiliense, 1981, p. 50-55.

KOHAN, Walter O. La edad de los porquês. Entrevista com Walter Kohan. Diario de Cuyo.com,2007. Disponível em: http://www.serpadres.es/3-6-anos/educacion-y-desarrollo/la-edad-de-los-porques.html. Acesso em 115/09/12.2012

MARTINS, Miriam C. Aprendiz da arte: trilhas do sensível olhar-pensante. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1992.

MARTINS, Miriam C.; PICOSQUE, Gisa; GUERRA, M. Terezinha T. A língua do mundo:poetizar, fruir e conhecer arte. São Paulo: FTD,1998.

PRADO, Patrícia D. Educação e cultura infantil em creche: um estudo sobre as brincadeiras decrianças pequenininhas em um CEMEI de Campinas/SP. Dissertação (Mestrado em Educação) –Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas,1998.

QVORTRUP, Jens. Nove teses sobre a “infância como um fenômeno social”. Pro-Posições,Campinas, v. 22, n. 1 (64), jan./abr. 2011, p. 199-211.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. 2 ed. BeloHorizonte: Autêntica, 2004. (Educação: Experiência e Sentido, 1)

ROSEMBERG, Fúlvia. Educação: para quem? Ciência e Cultura, 28 (12), dez/1976, p. 1466-1471.

STACCIOLI, Gianfranco. As diversões visíveis das imagens infantis. Pro-Posições. Campinas: FE UNICAMP, v. 22, n. 2 (65), maio/ago. 2011, p. 21-37.

VIANNA, Cláudia P.; SETTON, Maria da Graça J. O conceito de gênero e a construção dossujeitos femininos na família: o uso do cinema nas reflexões educacionais. In: SETTON, Maria da Graça J. (org.). A cultura da mídia na escola: ensaios sobre cinema e educação. São Paulo:Annablume: USP, 2004, p. 83-100.

Published

2014-12-18

Issue

Section

Dossiê Amazônia

How to Cite

Silva, M. R. P. da. (2014). Children’s culture and comics: between subordination and resistance. Cadernos CERU, 25(1), 83-100. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v25i1p83-100