The cultural universe of the Guarany Mbya child and the presence of Indigenous Educational and Cultural Centres - CECI's in the villages of Sao Paulo

Authors

  • Edna Ferreira Secretaria de Educação do Município de São Paulo
  • Marília Gomes Ghizzi Godoy Universidade de Santo Amaro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v25i1p101-120

Keywords:

Child educational center, Educational and cultural indian center (CECI), Child education, Guarani mbya child, Indian education

Abstract

The cosmic and religious fundamentals of Guarani Mbya culture and the mythical relegious space of the kyringuechildren are recreated in the the  educational  and cultural indian centers (CECIs) proposals turned to the child indian education in three villages of sao paulo city. It is set up a pdegocical propopsal maintened by the city (prefeitura municipal) comitted to the legal standard of the intercultural and bilingual indian education. The contents of teh projects and the educational practices demand a commitment with the memoru and the orality where indian monitors indigenous monitors represent their own activities allowing an enviroment of etnic self afirmation ofkyringue in their insertion in the ancient knowledges and wisdom (arandu, yma guare) and the world experienced by their ancestors. The literacy experiences overcome in an intercultural place where there are diffferent ways of speaches and power.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Edna Ferreira, Secretaria de Educação do Município de São Paulo

    Mestre em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica – PUC/SP (2012). Graduação em Pedagogia (FFCL de Moema). Coordenadora Geral do CECI Krukutu (2004 a 2008). Supervisora Escolar (Secretaria de Educação do Município de São Paulo com atuação na educação escolar infantil indígena e educação especial)

  • Marília Gomes Ghizzi Godoy, Universidade de Santo Amaro
    Mestre em Antropologia Social (USP) Doutora em Psicologia Social (PUC-SP), professora do Mestrado em Educação, Administração e Comunicação da Universidade São Marcos (2000-12). Professora do curso de Mestrado Interdisciplinar em Ciências Humanas, da Universidade de Santo Amaro (UNISA). Membro do Centro de Estudos Rurais e Urbanos da Universidade de São Paulo. (CERU – USP)

Published

2014-12-18

Issue

Section

Dossiê Amazônia

How to Cite

Ferreira, E., & Godoy, M. G. G. (2014). The cultural universe of the Guarany Mbya child and the presence of Indigenous Educational and Cultural Centres - CECI’s in the villages of Sao Paulo. Cadernos CERU, 25(1), 101-120. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v25i1p101-120