The “Movimento Sem Terra” and education: the trajectory of a pedagogy beyond the school walls

Authors

  • Vitor Machado Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v25i1p153-178

Keywords:

Rural Education, Education the MST, Field’s School

Abstract

This article developed some thoughts on the model of education and elementary education school located in camps and settlements in the Landless Movement (MST), between the last decade of the twentieth century and the beginning of the first decade of this century. The discussions were conducted employing as reference some texts published in the Caderno de Educação nº. 13, named "Dossiê MST Escola" Through a synthesized analysis of these documents, we found that the MST argues for a theoretical and practical education, geared towards the reality of d student, which is based on humanistic principles and of cooperation, being able to create in the student landless movement a critical consciousness capable of make it a subject of transformative action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Vitor Machado, Universidade Estadual Paulista

    Docente do Departamento de Educação da Unesp/Bauru. Doutor em Educação pela UNICAMP

References

CALDART, Roseli Salete. Pedagogia do movimento sem terra. São Paulo: Expressão Popular, 2004.

MACHADO, Vitor. O Movimento Sem Terra e a educação escolar: a construção de uma propostapedagógica para além dos muros da escola. Revista de Ciências da Educação, v. 1, n. 25, p. 383-406, 2º Semestre/2011.

MOVIMENTO SEM TERRA. Boletim da Educação nº 1. Como deve ser uma escola deassentamento. São Paulo, 1992.

MOVIMENTO SEM TERRA. Boletim da Educação nº 4. Escola, trabalho e cooperação. São Paulo, 1994.

MOVIMENTO SEM TERRA. Boletim da Educação nº 8. Pedagogia do Movimento Sem Terra: acompanhamento àsescolas. São Paulo, 2001.

MOVIMENTO SEM TERRA. Caderno de Educação nº 1. Como fazer a escola que queremos. São Paulo, 1992a.

MOVIMENTO SEM TERRA. Caderno de Educação nº 6. Como fazer a escola que queremos: o planejamento. SãoPaulo, 1995.

MOVIMENTO SEM TERRA. Caderno de Educação nº 8. Princípios da educação no MST. São Paulo, 1996.

MOVIMENTO SEM TERRA. Caderno de Educação nº 9. Como fazemos a escola de educação fundamental. São Paulo,1999.

MOVIMENTO SEM TERRA. Caderno de Educação nº 13. Dossiê MST – Escola. 2ª ed. São Paulo, 2005.

MOVIMENTO SEM TERRA. Caderno de Formação nº 18. O que queremos com as escolas dos assentamentos. SãoPaulo, 1991.

MOVIMENTO SEM TERRA. Caderno de Formação nº 30. Gênese e desenvolvimento do MST. São Paulo, 1998a.

MOVIMENTO SEM TERRA. Fazendo Escola nº 01. Escola itinerante em acampamentos do MST. São Paulo, 1998.

MOVIMENTO SEM TERRA. Fazendo Escola nº 03. Construindo o caminho numa escola de assentamento do MST.Porto Alegre, 2000.

Published

2014-12-18

Issue

Section

Dossiê Amazônia

How to Cite

Machado, V. (2014). The “Movimento Sem Terra” and education: the trajectory of a pedagogy beyond the school walls. Cadernos CERU, 25(1), 153-178. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v25i1p153-178