Maintenance strategies, accommodation and implementation of habitus in a scenery in change
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v25i1p241-262Keywords:
Educational reform, Teachers strategies, Habitus, Cultural capitalAbstract
Having the background in the implementation in the São Paulo state public school of the Cycles Regime with Ongoing Progression, focusing the concepts of habitus, cultural capital and pedagogical authority of Pierre Bourdieu, this article analyzes the testimony of four public school teachers, with an emphasis on elements relating to his reaction and strategies developed to overcome impasses caused by this educational reform.With this analytical reference, seek to verify in the testimonial the impact, and contradictions that such reform has resulted in habitus and cultural capital of teachers, as well as strategies for overcoming the conflicts that teachers develop. This identification is possible from the recognition of the key elements that are expressed in teachers discourses who reveal their cultural capital, habitus and teaching strategies for overcoming the conflicts that arise with the implementation of the reform.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. As categorias do juízo professoral. In: NOGUEIRA, Maria Alice e CATANI, Afrânio. Pierre Bourdieu: – Escritos de Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 5a Edição, 2002.
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. (Introdução, organização e seleção de SérgioMiceli). São Paulo, Perspectiva, 1999.
BOURDIEU, Pierre e PASSERON Jean Claude. A reprodução: – elementos para uma teoria dosistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 3ª Edição, 1992.
ESTEVE, J. M., FRANCO, S. e J. VERA. Los profesores ante el cambio social- Repercusionessobre la evolución de la slaud de los profesores. Barcelona: Anthropes; Mexico: UniversidadPedagógica Nacional. Secretaria de Educación Pública, 1995.
SAES, Décio Azevedo Marques. Classe Média e escola capitalista. Comunicação apresentada no GT Educação e Sociedade no XXVII encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Ciências Sociais (AnPOCS), mímeo, 2003.
SÃO PAULO, SECRETARIA DE EDUCAÇÃO. Resolução SE Número 27, de 2002.
SOUZA, Roger Marchesini de Quadros Souza. Repetência Multidisciplinar: um estudo sobre ofracasso escolar no Ensino Fundamental. São Paulo: Dissertação de Mestrado em História e Filosofia da Educação, PUCSP, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Cadernos CERU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.