Learning with the immigrant: the multi / intercultural production of diversity in Portugal

Authors

  • Marcelo Alario Ennes Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v25i1p197-224

Keywords:

Inmigration, Interculturalism, Education

Abstract

This article has as main object of analysis three publications produced and disseminated under the Plan II Integration of Immigrants from Portugal whose overarching goal is to promote interaction and dialogue with the cultural and linguistic diversity and religious. Main aim of the paper is to confront the publications with the ideas that have guided the debate about diversity in their multi/intercultural versions and therefore contribute to the deepening of policies for immigrant integration and diversity management. The product was developed based on literature review and theoretical foundation, secondary data published by the UN and field observation in Lisbon developed during the course of my post-doctoral. The analysis undertaken based on the discussion of multi intercultural allows me to say that publications do not present ready models of integration and diversity management and, at the same, takes the reader to a situation, and also an ideal immigrant with whom the / a Portuguese / she can learn.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marcelo Alario Ennes, Universidade Federal de Sergipe
    Doutor em Sociologia pela UNESP/Araraquara. Docente da Universidade Federal de Sergipe. Departamento de Educação – Campus Prof. Alberto Carvalho, Itabaiana/SE. Programa de Pós-Graduação em Sociologia – PPGS/ UFS. Líder do Grupo de Pesquisa Processos Identitários e Poder – GEPPIP. Pesquisador colaborador do Centro de Estudos sobre Migrações e Relações Interculturais – CEMRI/UAb/Portugal

References

BAUMAN, Zymunt. Vida para consumo.Petrópolis: Vozes, 2008.BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico.Lisboa: Difel, 1989.

CANCLINI, Néstor Garcia. Diferentes, desiguais e desconectados.2. ed. Rio de Janeiro: UFRJ,2007.

CANCLINI, Néstor Garcia. Consumidores e cidadãos. 7. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2008.

DIAS, Pedro et al. Relatório de imigração, fronteiras e asilo – 2012. Oeiras, Portugal: Serviço de Estrangeiros e Fronteiras, 2013.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade7. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

FRAGA, M. V., BÓGUS, L.M.M.. A política de imigração de Quebec e a atração de trabalhadores qualificados. In: VIII Congresso Português de Sociologia: 40 anos de democracia(s): progressos,contradições e prospetivas, Évora. 2014.

LORENA, Sofia. Suíços viram as costas à livre circulação e à Europa. Público, Lisboa. Disponível em < http://www.publico.pt/mundo/noticia/projeccao-dao-empate-no-voto-sobre-limites-a-imigracao-na-suica-1623009>. Acesso: 06/09/2014.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Trends in International Migrant Stock: The 2013revision (United Nations database, POP/DB/MIG/Stock/Rev.2013). Disponível em: <http://esa.un.org/unmigration/migrantstocks2013.htm?mtotals>

PECENI, Arthur Custódio. Brasileiros no Québec: uma análise etnográfica da aplicação depolíticas imigratórias e políticas públicas voltadas para os imigrantes “trabalhadores qualificados”,2012. Programa de Pós-Graduação em Antropologia, Universidade Federal Fluminense.

POZZO, María Isabel. Pluralismo cultural y educación: el caso canadiense. Educ. rev. [online],2012, vol. 28, n. 2. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982012000200012&lng=pt&nrm=iso>. ISSN 0102-4698. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982012000200012.

ROMERO, Carlos Gimenéz. Pluralismo, interculturalismo e interculturalidad. Propuesta declarificación y apuntes educativos. Educación y futuro: Revista de Investigación Aplicada yexperiencias educativas. n. 8, 4/2003, p. 9 -26.

SAMPEDRO, Victor, LLERA, Mar [eds.] Interculturalidad: interpretar, gestionar y comunicar.1 ed. Barcelona: Edicions Bellaterra, 2003.

SANTOS, Boaventura de Souza. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade.Lisboa: Almedina, 2013.

Published

2014-12-18

Issue

Section

Dossiê Amazônia

How to Cite

Ennes, M. A. (2014). Learning with the immigrant: the multi / intercultural production of diversity in Portugal. Cadernos CERU, 25(1), 197-224. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v25i1p197-224