The Balzac's Dream: Human Comedy or Mundane Bible?

Authors

  • Lucius de Mello Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-8051.cllh.2018.170399

Keywords:

Balzac, Bible, Human Comedy, Underworld, Courtesan

Abstract

This article analyzes the intertextual dialogue between the Bible and a small gallery of novels and stories that constitute Honoré de Balzac’s The Human Comedy. Based on recent essays by French critics we point out that Balzac would have used the structure of the biblical narrative and some of the stories and characters as a reference, model and inspiration to devolop his great literary Project. Under the Balzakians plume and irony, Paris is seen as a promised land in reverse, “a branch of hell”, and The Human Comedy may be read as a Mundane Bible.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALZAC, Honoré de. A pele de Onagro. In: ____________. A Comédia Humana. Vol. XV. Porto Alegre: Globo, 1959.

____________. A pele de Onagro. São Paulo: L&PM, 2008.

____________. Coronel Chabert. In: ____________. A Comédia Humana. Vol. IV. Porto Alegre: Globo, 1958.

____________. Esplendores e Misérias das Cortesãs. In: ____________. A Comédia Humana. Vol. IX. São Paulo: Globo, 2015.

____________. Illusions Perdues. Paris: Le Livre de Poche, 2008.

____________. Ilusões Perdidas. In: ____________. A Comédia Humana. Vol. VII. São Paulo: Globo, 2013.

____________. Fisiologia do Casamento. In: ____________. A Comédia Humana. Vol. XVII. Porto Alegre: Globo, 1959.

____________. Gobseck. In: ____________. A Comédia Humana. Vol. III. Porto Alegre: Globo, 1959.

____________. Le père Goriot. Paris: Gallimard, 1971.

____________. Louis Lambert. In: ____________. A Comédia Humana. Vol. XVII. Porto Alegre: Globo, 1959.

____________. O Lírio do Vale. In: ____________. A Comédia Humana. Vol. XIV. Porto Alegre: Globo, 1959.

____________. O pai Goriot. In: ____________. A Comédia Humana. Vol. IV. São Paulo: Globo, 2012.

____________. Séraphita. In: ____________. A Comédia Humana. Vol. XVII. Porto Alegre: Globo, 1959.

____________. Splendeurs et misères des courtisanes. Paris: Le Livre de Poche, 2008.

____________. Um Conchego de Solteirão. In: ____________. A Comédia Humana. Vol. VI. Porto Alegre: Globo, 1958.

____________. Uma Filha de Eva. In: ____________. A Comédia Humana. Vol. II. Porto Alegre: Globo, 1958.

La Bible. Traduction de Lemaître de Sacy. Paris: Robert Laffont, 1990.

A Bíblia de Jerusalém. Tradução do texto em língua portuguesa diretamente dos originais. (Introdução e notas de La Bible de Jérusalem, 1998, publicada sob a direção da École Biblique de Jerusalém, edição em língua francesa, Paris: Les Éditions du Cert, 1998). Edição revista pela Sociedade Bíblica Católica Internacional, São Paulo: Paulus, 2002.

Bíblia Hebraica. Tradução de David Gorodovits e Jairo Fridlin. São Paulo: Sêfer, 2006.

ALTER, Robert. A Arte da Narrativa Bíblica. São Paulo: Companhia das Letras, 2007. ____________; Sasson, Jack M. (Orgs.). Guia Literário da Bíblia. Tradução de Raul Fiker. São Paulo: Editora UNESP, 1997.

____________. Strong as Death is Love. New York: W.W. Norton & Company, 2015.

ARISTÓTELES. Poética. São Paulo: Editora 34, 2019.

AUERBACH, Erich. Mimesis. São Paulo: Perspectiva, 2009.

BARON, Anne- Marie. Balzac et la Bible. Paris: Honoré Champion Éditeur, 2018.

BARTHES, Roland. O Prazer do Texto. São Paulo: Perspectiva, 1987.

BERTAULT, Philippe. Balzac et la Religion. Genève: Slatkine Reprints, 2002.

BERTHIER, Philippe. Du côté de Sodome. In: LECHEVALIER, Agathe Novak. Essai, dossier et commentaires à propos de Splendeurs et Misères des Courtisanes, Paris: Gallimard, 2010, p.223-226.

BIERCE, Vincent. Le Sentiment religieux dans La Comédie Humaine - Foi, ironie et ironisation. Paris: Classiques Garnier, 2019.

BLOOM, Harold. Onde encontrar a sabedoria. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

____________. A Anatomia da influência. Rio de Janeiro: Objetiva, 2013.

DONNARD, Jean-Hèrve. Balzac, lecteur de la Bible. In: L’année Balzacienne, Paris, 1988, p.7-26.

FRYE, Northrop. Código dos Códigos – A Bíblia e a Literatura. São Paulo: Boitempo, 2006.

L'ANNÉE BALZACIENNE. Paris: Presses Universitaires de France, Edições 1960-2019.

LECHEVALIER, Agathe Novak. Essai, dossier et commentaires à propos de Splendeurs et Misères des Courtisanes. Paris: Gallimard, 2010.

LUKÁCS, Georg. Introdução aos Escritos Estéticos de Marx e Engels. In: Ensaios sobre Literatura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965, p.11-42.

MCCLARTY, Wilma. O livro de Ester como literatura? Nova abordagem a uma história antiga. In: Revista Diálogo, 2, 1989. Disponível em: <https://pt.scribd.com/document/227037771/01- 2-mcclarty-p>. Acesso em: 12 jan. 2018.

OEHLER, Dolf. Quadros Parisienses – Estética antiburguesa em Baudelaire, Daumier e Heine (1830-1848). Sao Paulo: Companhia das Letras, 1997.

OSUGA, Saori. Séraphita et la Bible. Paris: Honoré Champion Éditeur, 2012.

PARIZET, Sylvie. La Bible dans les Littératures du Monde. Paris: Les Éditions du Cerf, 2016.

PIERROT, Roger. Balzac et L’Ecclésiaste. Jerusalém: Universidade Hébraïque, 1995.

RÓNAI, Paulo. O Mundo de Balzac. In: Balzac e A Comédia Humana. São Paulo: Globo, 2012, p. XV-LXXVII.

____________. Advertência ao leitor. In: A Comédia Humana. Vol. I. Porto Alegre: Globo, 1959.

____________. A vida de Balzac. In: A Comédia Humana. Vol. I. Porto Alegre: Globo, 1959.

SCHAFFNER, Alain. Honoré de Balzac - La Peau de Chagrin. Études Littéraires. Paris: PUF - Presses Universitaires de France, 1996.

SELLIER, Philippe. Préface. In: La Bible. Paris: Robert Lafond, 1990, p. XI-LIII.

ZWEIG, Stephan. Balzac. In: Obras Completas. Tomo XIX. Rio de Janeiro: Delta, 1953, p.6-426.

Published

2021-05-13

Issue

Section

HEBREW AND JEWISH LITERATURE

How to Cite

Mello, L. de. (2021). The Balzac’s Dream: Human Comedy or Mundane Bible?. Cadernos De Língua E Literatura Hebraica, 16, 12-28. https://doi.org/10.11606/issn.2317-8051.cllh.2018.170399