Media culture and moral values on the screen of cinema

CinÉtica’s pedagogical experience

Authors

  • Rafael Bellan Rodrigues de Souza Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v23i2p179-190

Keywords:

Ethics, movies, educommunication, hegemony, values

Abstract

The article reports on the pedagogical experience of CinÉtica, a film debate activity offered by the Fundamentos da Ética (Introduction to Ethics) discipline of the ICSEZ/UFAM journalism course. The experience had three consecutive years and, according to the students, the discipline’s monitors, and its coordinator, served as an expressive support for the course’s contents, making the involved academics strive for more readings. We sought to reveal cinematographic works’ stances on ethical and moral dilemmas. That is, our activity was guided by an investigation on how audiovisual narratives can either reinforce the dominant moral and intellectual orientation, or, through a counter-hegemonic perspective, lead spectators to reflect and question dominant codes of conduct.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rafael Bellan Rodrigues de Souza, Universidade Federal do Espírito Santo

    Professor of the Postgraduation Program in Communication and Territorialities at the Federal University of Espírito Santo (UFES).

References

BARROCO, Maria Lucia S. Ética: fundamentos sócio-históricos. São Paulo: Cortez, 2009.

BEHAR, Regina Maria Rodrigues. Cinema em G. Lukács e W. Benjamin: uma análise comparativa. Saeculum, João Pessoa, n. 4/5, p. 117-136, jan./dez. 1998/1999.

CHAUÍ, Marilena. Convite à filosofia. São Paulo: Editora Ática, 2000.

ESCOSTESGUY, Ana Carolina. Os Estudos Culturais. In: HOHLFELDT, Antonio; MARTINO, Luis C.; FRANÇA, Vera Veiga (orgs). Teorias da Comunicação: conceitos, escolas, tendências. Petrópolis: Vozes, 2001.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere, v.1. São Paulo: Civilização Brasileira, 1999.

HALL, Stuart. Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2003.

JAMESON, Fredric. A cultura do dinheiro. Ensaios sobre a globalização. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

KELLNER, Douglas. A cultura da Mídia: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru, SP: Edusc, 2001.

LEITE, Sidnei Ferreira. Reflexões sobre comunicação e sociedade: as contribuições de Douglas Kellner. E-Compós, v. 1, dez. 2004. Reflexões sobre comunicação e sociedade: as contribuições de Douglas Kellner. Revista Eletrônica da Compós, edição 1, dezembro de 2004.

LIMA, Venício A. de. Mídia: teoria e política. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2004.

MARX, Karl. O 18 Brumário de Luís Bonaparte. São Paulo: Boitempo Editorial, 2011.

MÉSZÁROS, István. A Teoria da Alienação em Marx. São Paulo: Boitempo Editorial, 2006.

______. Para além do capital. São Paulo: Boitempo Editorial, 2002.

VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Ética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

WILLIAMS, Raymond. Marxismo e Literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

Published

2018-12-31

How to Cite

Souza, R. B. R. de. (2018). Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experience. Comunicação & Educação, 23(2), 179-190. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v23i2p179-190