Transferência de Conhecimentos para a Sociedade: o caso do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia Biodiversidade e Produtos Naturais

Authors

  • Ana Beatriz Camargo Tuma Universidade de São Paulo
  • André Chaves de Melo Silva Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i1p70-79

Keywords:

Environmental Communication, Environmental Education, INCT, Environmental Journalism

Abstract

The National Institutes of Science and Technology (INCTs, in Brazilian Portuguese) must, among other aspects, contemplate the area of “Knowledge Transference for Society”, which, in general, is directed to education and scientific communication. In general, this paper explores activities carried out by the INCT Biodiversity and Natural Products (BioNat) in this field, focused on Environmental Education (EA), published on its website from June 2017 to June 2018. The specific objectives are to collect and analyze EA posts published in the News section of the website and investigate whether BioNat produces Environmental Communication or Environmental Journalism. As a consideration, it can be stated that this INCT produces Environmental Communication and has interest in EA focused on the general population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Beatriz Camargo Tuma, Universidade de São Paulo

    Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade de São Paulo. Mestra em Divulgação Científica e Cultural pela Universidade Estadual de Campinas. Graduada em Comunicação Social - Jornalismo pela Universidade Federal de Uberlândia

  • André Chaves de Melo Silva, Universidade de São Paulo

    Jornalista e historiador, mestre e doutor em Educação, é professor de Jornalismo Científico, Jornalismo e Saúde, História da Ciência, Agências de Notícias e Jornalismo, Agribusiness e Meio Ambiente da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Chamada INCT: MCTI/CNPq/CAPES/FAPs nº 16/2014. 2014. Disponível em: http://www.cnpq.br/documents/10157/b91b7566-2110-4a29-9704-88cdd324e072. Acesso em: 18 maio 2018.

BUENO, W. C. Jornalismo ambiental: explorando além do conceito. Desenvolvimento e Meio Ambiente, n. 15, p. 33-44, 2007. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/made/article/view/11897/8391. Acesso em: 22 jul. 2018.

CARVALHO, I. C. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

GOHN, M. G. Educação não formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 50, p. 27-38, 2006. Disponível em: http://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/694. Acesso em: 19 jul. 2018.

INCT-BIONAT. A biodiversidade em números. 2017. Disponível em: http://inctbionat. iq.unesp.br/a-biodiversidade-em-numeros/. Acesso em: 19 jul. 2018.

INCT-BIONAT. INCT BioNat. 2018a. Disponível em: http://inct-bionat.iq.unesp.br/inct-bionat/. Acesso em: 19 maio 2018.

INCT-BIONAT. Missão. 2018b. Disponível em: http://inct-bionat.iq.unesp.br/inct-bionat/missao/. Acesso em: 19 jun. 2018.

INCT-BIONAT. O INCT-BioNat arrasa no Pint of Science 2018. 2018c.Disponível em: http://inct-bionat.iq.unesp.br/o-inct-bionat-arrasa-no-pintof-science-2018/. Acesso em: 21 jul. 2018.

SAUVÉ, L. Educação ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 317-322, 2005. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27979. Acesso em: 19 jul. 2018.

Published

2020-12-28

How to Cite

Tuma, A. B. C. ., & Silva, A. C. de M. . (2020). Transferência de Conhecimentos para a Sociedade: o caso do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia Biodiversidade e Produtos Naturais. Comunicação & Educação, 25(1), 70-79. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i1p70-79