Transferência de Conhecimentos para a Sociedade: o caso do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia Biodiversidade e Produtos Naturais
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i1p70-79Keywords:
Environmental Communication, Environmental Education, INCT, Environmental JournalismAbstract
The National Institutes of Science and Technology (INCTs, in Brazilian Portuguese) must, among other aspects, contemplate the area of “Knowledge Transference for Society”, which, in general, is directed to education and scientific communication. In general, this paper explores activities carried out by the INCT Biodiversity and Natural Products (BioNat) in this field, focused on Environmental Education (EA), published on its website from June 2017 to June 2018. The specific objectives are to collect and analyze EA posts published in the News section of the website and investigate whether BioNat produces Environmental Communication or Environmental Journalism. As a consideration, it can be stated that this INCT produces Environmental Communication and has interest in EA focused on the general population.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Chamada INCT: MCTI/CNPq/CAPES/FAPs nº 16/2014. 2014. Disponível em: http://www.cnpq.br/documents/10157/b91b7566-2110-4a29-9704-88cdd324e072. Acesso em: 18 maio 2018.
BUENO, W. C. Jornalismo ambiental: explorando além do conceito. Desenvolvimento e Meio Ambiente, n. 15, p. 33-44, 2007. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/made/article/view/11897/8391. Acesso em: 22 jul. 2018.
CARVALHO, I. C. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
GOHN, M. G. Educação não formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 50, p. 27-38, 2006. Disponível em: http://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/694. Acesso em: 19 jul. 2018.
INCT-BIONAT. A biodiversidade em números. 2017. Disponível em: http://inctbionat. iq.unesp.br/a-biodiversidade-em-numeros/. Acesso em: 19 jul. 2018.
INCT-BIONAT. INCT BioNat. 2018a. Disponível em: http://inct-bionat.iq.unesp.br/inct-bionat/. Acesso em: 19 maio 2018.
INCT-BIONAT. Missão. 2018b. Disponível em: http://inct-bionat.iq.unesp.br/inct-bionat/missao/. Acesso em: 19 jun. 2018.
INCT-BIONAT. O INCT-BioNat arrasa no Pint of Science 2018. 2018c.Disponível em: http://inct-bionat.iq.unesp.br/o-inct-bionat-arrasa-no-pintof-science-2018/. Acesso em: 21 jul. 2018.
SAUVÉ, L. Educação ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 317-322, 2005. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27979. Acesso em: 19 jul. 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ana Beatriz Camargo Tuma, André Chaves de Melo Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.