Didactic strategies for teaching English in elementary education

Authors

  • Meirilene Alves Fernandes Universidade La Salle
  • Vera Lucia Felicetti Universidade La Salle
  • Antonio Filipe Maciel Szezecinski Universidade La Salle

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i1p69-81

Keywords:

Teaching, learning, didactic strategies, English language, four skills

Abstract

This article investigated different didactic strategies, based on the four skills – listening, speaking, reading and writing –, that can contribute to the improvement of the process of teaching and learning the English language in Elementary School. The research is characterized as a descriptive, exploratory case study with a qualitative approach. After administering a pre-test, didactic strategies were developed in the storytelling of the fairy tale Snow White and the seven dwarfs. After the strategies were developed, a post-test was administered. The analysis performed in the pre-test, post-test and in the corpus, made up of the reports produced in each class, evidenced that different didactic strategies used in the teaching of English can contribute to the improvement not only of the students’ learning process, but also of the teaching process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Meirilene Alves Fernandes, Universidade La Salle

    Mestre em Educação pela Universidade La Salle.

  • Vera Lucia Felicetti, Universidade La Salle

    Coordenadora e professora no curso de Pós-Graduação em Educação da Universidade La Salle e professora no curso de Matemática.

  • Antonio Filipe Maciel Szezecinski, Universidade La Salle

    Doutorando no Programa de Pós-graduação em Educação  da Universidade La Salle.

References

ALMEIDA FILHO, José Carlos P. Dimensões comunicativas no ensino de línguas estrangeiras. 8. ed. Campinas: Pontes, 2015.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 27833.
BRASIL. Medida Provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Institui a política de fomento à implementação de escolas de Ensino Médio em tempo integral, altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e a Lei nº 11.494, de 20 de junho de 2007, que regulamenta o fundo de manutenção e desenvolvimento da educação básica e de valorização dos profissionais da educação, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 17 fev. 2017. Seção 1, p. 1. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/Mpv/mpv746.htm?. Acesso em: 20 fev. 2018.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental: Língua estrangeira. Brasília, DF: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Fundamental, 1998.
BRITISH COUNCIL. O ensino de inglês na educação pública brasileira. São Paulo: British Council, 2015. Disponível em: https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/estudo_oensinodo inglesnaeducacaopublicabrasileira.pdf. Acesso em: 9 jan. 2016.
ELLIS, R. Task-based language and teaching. Oxford: Oxford University Press, 2003.
KRASHEN, Stephen D. Principles and practice in second language acquisition. Oxford: Pergamon, 1987.
LADO, Robert. Introdução à linguística aplicada. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1972.
LARSEN-FREEMAN, Diane. Teaching and principles in language teaching. 2. ed. Oxford: Oxford University Press, 1986.
LINDSAY, Paul. Teaching English worldwide: a new practical guide to teaching English. Burlingame: Alta Book Center Publishers, 2000.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2007.
OXFORD, Rebecca. Language learning strategies: what every teacher should know. Boston: Heinleand Heinle, 1990.
PAIVA, Vera Lúcia Meneses de Oliveira e. A língua inglesa no Brasil e no mundo. In: PAIVA, Vera Lúcia Meneses de Oliveira e (org.). Ensino de língua inglesa – reflexões e experiências. Campinas: Pontes, 1996. p. 9-29.
PILETTI, Claudino. Didática geral. 11. ed. São Paulo: Ática, 2007.
SANTANA, Givaldo Melo de. Metodologia do ensino-aprendizagem de línguas. São Cristóvão: Universidade Federal de Sergipe; Cesad, 2009.
SOUZA, Maria Gleide Macêdo. A prática pedagógica do professor de língua inglesa nas escolas públicas do Ensino Médio. 2005. 150 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2005.
SPICER-ESCALANTE, Maria Luisa; DEJONGE-KANNAN, Karin. Cultural mismatch in pedagogy workshops: training non-native teachers in communicative language Teaching. Theory and Practice in Language Studies, [S. l.], v. 4, n. 12, p. 2.437-2.444, 2014.
WIDDOWSON, Henry G. Aspects of language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1990.

Published

2019-05-31

How to Cite

Fernandes, M. A., Felicetti, V. L., & Szezecinski, A. F. M. (2019). Didactic strategies for teaching English in elementary education. Comunicação & Educação, 24(1), 69-81. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i1p69-81