Educating in the digital age: considerations about technology, connections and distance education
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i1p18-30Keywords:
Educational technologies, Connection, Distance learning, Virtual learning environments, Learning objectsAbstract
This article questions the technique, technology and connections in order to reflect on the importance of these three topics mentioned in the construction of a differentiated learning bet, distance education. Distance lear ning is a technology-mediated teaching and learning modality that is being consolidated in Brazil. Its main difference lies in its support (digital devices) and the technological connections that enable mediation. It serves as a modality of teaching with varied digital and interactive resources (virtual learning environments and learning objects), thus contributing with other perspectives in the educational process of technological society.
Downloads
References
ABED. Censo ead.br: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012. Disponível em: http://www.abed.org.br/censoead/censoEAD.BR_2012_pt.pdf. Acesso em: 31 maio 2019.
ABED. Censo ear.br: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil 2014. Curitiba: Ibex, 2015. Disponível em: http://www.abed.org.br/ censoead2014/CensoEAD2014_portugues.pdf. Acesso em: 31 maio 2019.
ABED. Censo ead.br 2017: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil. Curitiba: InterSaberes, 2018. Disponível em: http://abed.org.br/arquivos/CENSO_EAD_BR_2018_impresso.pdf. Acesso em: 31 maio 2019.
BARFIELD, Thomas (ed.). Diccionario de antropologia. Barcelona: Bellaterra, 2001.
BEHAR, Patricia Alejandra. Modelos pedagógicos em educação a distância. Porto Alegre: Artmed, 2009.
BLOIS, Marlene. Do ensino por correspondência à internet: a busca da democratização do conhecimento. CREAD, v. 8, p. 29-38, 2000.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. Trad. Roneide Venâncio Majer. 4. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
DALL’OGLIO, Pablo. PHP: programando com orientação a objetos. 2. ed. São Paulo: 2009.
FLUSSER, Vilém. Comunicologia: reflexões sobre o futuro. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
FLUSSER, Vilém. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
HENRIQUE, Ana Lúcia Sarmento et al. Curso de aperfeiçoamento para professores dos municípios do RN: Módulo I: Informática; Módulo II: Língua Portuguesa; Módulo III: Ética e Cidadania para um Trabalho Transdisciplinar; Módulo IV: Educação Matemática. Natal: IFRN, 2011.
HOUAISS, Antonio; VILLAR, Mauro de Salles. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
IEEE. The learning object metadata standard. [s.d.] Disponível em: http://ltsc.ieee.org/wg12/files/. Acesso em: 21 nov. 2011.
L’ALLIER. NETg’s map to its products, their structures and core beliefs. 1997. Disponível em: http://web.archive.org/web/20020615192443/www.netg.com/research/whitepapers/frameref.asp. Acesso em: 18 out. 2013.
LATOUR, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à teoria do ator-rede. Salvador: Edufba; Bauru: Edusc, 2012.
LITTO, Frederic Micael et al. Censo EAD Brasil 2016: relatório analítico de aprendizagem a distância no Brasil. [s.l: s.n.].
MATTAR, João. Conteudista + designer instrucional + webdesigner + tutor = uma equação que não fecha. In: BARROS, D. M. V. et al. Educação e tecnologias: reflexão, inovação e práticas. Lisboa: 2011.
MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 2007.
PARÍS, Carlos. O animal cultural: biologia e cultura na realidade humana. São Carlos: EdUFSCar, 2002.
PETERS, Otto. Didática do ensino a distância: experiências e estágio da discussão numa visão internacional. Trad. Ilson Kayser. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2001.
SIEMENS, George. Connectivism: a learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, v. 2, n. 1, jan. 2005. Traduzido para o português e disponível em: http://usuarios.upf.br/~teixeira/livros/conectivismo%5Bsiemens%5D. pdf. Acesso em: 14 out. 2020.
TORI, Romero. Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010.
TURKLE, Sherry. Alone together: why we expect more from technology and less from each other. Nova York: Basic Books, 2011.
WILEY, David. Connecting learning objects to instructional design theory: a definition, a metaphor, and a taxonomy. [s.d.] Disponível em: http://wesrac. usc.edu/wired/bldg-7_file/wiley.pdf. Acesso em: 11 abr. 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Thiago Tavares das Neves, Elizama das Chagas Lemos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.