Educomunicação nos movimentos artísticos urbanos venezuelanos: Muraleja, Urbano Aborigen e Ksa La Tribu

Authors

  • Leila Adriana Baptaglin Universidade Federal de Roraima

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p94-106

Keywords:

Urban artistic movements, Territorialities, Educommunication, Art circuit, Venezuela

Abstract

This investigation aimed to understand how Venezuelan urban artistic movements communicate their propositions. For such purpose, research was conducted on social networks and analysis of the written and visual narratives of the Venezuelan collectives: MURALeja, Urbano Aborigen and Ksa La Tribu. Based on the narrative analysis, we organized four categories: Approach and conceptualization of Urban Art; Urban Art Collectives; Art Circuit: Production, Reception, Living Culture and Financing; Artistic productions. In the analysis, the need to understand the concepts of Territorialities, Educommunication and Circuit of Art became evident to show the relations of resistance and power based on urban artistic movements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Leila Adriana Baptaglin, Universidade Federal de Roraima

    Professora do Curso de Artes Visuais/Licenciatura da Universidade Federal de Roraima (UFRR). Coordenadora do Grupo de estudos e pesquisas em Patrimônio, Arte e Cultura na Amazônia (GPAC).

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 1986.

BAPTAGLIN, Leila Adriana; CHIERENTIN SANTI, Vilso Junior. As intervenções artísticas urbanas no Circuito da Arte em Roraima eu o potencial comunicativo dos saberes artísticos amazônicos. Revista Observatório, Palmas, v. 4, n. 4, p. 615-637, 2018.

CONNELLY, F. Michael; CLANDININ, D. Jean. Relatos de experiências e investigación narrativa. In: LARROSSA, Jorge et al. Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativas y educación. Barcelona: Laertes, 1995. p. 11-59.

DEWEY, John. Arte como experiência. Tradução de Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010. (Coleção Todas as Artes).

ECL – EJÉRCITO COMUNICACIONAL DE LIBERÁCION. Mural e luces. Caracas: ECL, 2011. Disponível em: https://issuu.com/ejercito.comunicacional/docs/mylfinalwev. Acesso em: 10 out. 2018.

ESCOSTEGUY, Ana Carolina. Circuito da cultura/circuito de comunicação: um protocolo analítico de integração da produção e recepção. Revista Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 4, n. 11, p. 115-135, 2007.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Cortez, 1989.

GANZ, Nicholas. O mundo do grafite: arte urbana dos cinco continentes. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

JOHNSON, Richard. O que é, afinal, estudos culturais? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). O que é, afinal, estudos culturais? 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 38 -80.

KAPLÚN, Mário. Processos educativos e canais de comunicação. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 14, p. 69-75, 1999.

MANCILLA, Alfredo Serrano. El chavismo en Venezuela: orígenes, logros, retos y perspectivas. In: SANDER, Emir (coord.). Las vías abiertas de América Latina: siete ensayos em busca de una respuesta: ¿fin de ciclo o repliegue temporal? Caracas: Celag: Bandes, 2017.

MEIRA, Marly. Filosofia da criação: reflexões sobre o sentido do sensível. Porto Alegre: Mediação, 2003.

NUSSBAUMER, Gisele Marchiori. O mercado da cultura em tempos (pós) modernos. Santa Maria: Editora UFSM, 2000.

PALLAMIN, Vera Maria. Arte urbana. São Paulo: Annablume: Fapesp, 2000.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Trilce, 2010.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologia do Sul. 2. ed. Coimbra: C.G. Gráfica de Coimbra LDA, 2010.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: um campo de mediações. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 19, p. 12-24, 2000. Disponível em: http://www.journals.usp.br/comueduc/article/view/36934/39656. Acesso em: 3 fev. 2019.

TORROW, Sidney. El poder en movimiento: los movimientos sociales, las accíon colectiva y política. Madrid: Alianza, 1997.

VYGOTSKY, Lev. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published

2021-07-15

How to Cite

Baptaglin, L. A. (2021). Educomunicação nos movimentos artísticos urbanos venezuelanos: Muraleja, Urbano Aborigen e Ksa La Tribu. Comunicação & Educação, 26(1), 94-106. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p94-106