Da Pedagogia da Educomunicação à Pedagogia na Educomunicação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p70-80

Keywords:

Educommunication, Communication pedagogy, Educommunicative pedagogical practice (EPP), Educommunicative ecosystems, Pedagogy in educommunication

Abstract

Educommunication is an area that has been gradually more visible in educational institutions, thus raising articulation with Pedagogy in studies aiming at understanding and contributing to the educommunicative paradigm. In this sense, this study presents a linguistic analysis of the words and concepts that Educommunication has in its pedagogical scope. From the theoretical reflection, we redefined terminologies, reaching a dialogue area called “Pedagogy in Educommunication”, which incorporates Communication Pedagogy, Educommunicative Pedagogical Practice (EPP) and Educomunicative Ecosystems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Thiago Reginaldo, Universidade do Estado de Santa Catarina

    Doutor em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc).

  • Ademilde Silveira Sartori, Universidade do Estado de Santa Catarina

    Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora Titular do Departamento de Pedagogia da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).

References

BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação/educação e a construção de nova variável histórica. Comunicação & Educação, São Paulo, ano 14, n. 3, 2009.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

BOUTINET, Jean-Pierre. Antropologia do projeto. Porto Alegre: Artmed, 2002.

BUBER, Martin. Do diálogo e do diálogo. São Paulo: Perspectiva, 2014.

COSME, Ariana. O trabalho docente e o desafio de educar nas escolas contemporâneas: repensando a sala de aula. In: EDUCERE – CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12., 2015, Curitiba. Anais […]. Curitiba: PUC-PR, 2015. p. 32444-32454. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/17204_10452.pdf. Acesso em: 27 abr. 2020.

DINIZ, Fábio Gerônimo Mota. Alteridade e empatia: novos paradigmas para as humanidades no século XXI? Cadernos de Campo, São Paulo, n. 19, p. 199-215, 2015.

ECA/USP. Perguntas e respostas frequentes sobre educomunicação. Disponível em: http://www.cca.eca.usp.br/faq. Acesso em: 27 abr. 2020.

FREIRE, Paulo. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2011.

GARCIA-RUIZ, Rosa; GOZALVEZ PEREZ, Vicent; AGUADED GOMEZ, J. Ignacio. La competencia mediática como reto para la educomunicación: instrumentos de evaluación. Cuadernos.info, Santiago, n. 35, p. 15-27, 2014.

GIROUX, Henry A.; MCLAREN, Peter. Teacher education and the politics of engagement: the case for democratic schooling. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 56, n. 3, p. 213-238, 1986.

INTERVENÇÃO. In: MICHAELIS: dicionário brasileiro da língua portuguesa. São Paulo: Melhoramentos, 2020. Disponível em: http://michaelis.uol.com.br/busca?id=4bla3. Acesso em: 27 abr. 2020.

KAPLÚN, Mario. Uma pedagogia da comunicação. In: APARICI, Roberto (org.). Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas, 2014. p. 59-78.

KAPLÚN, Mario. Una pedagogía de la comunicación (el comunicador popular). La Habana: Editorial Caminos, 2002.

LÉVINAS, Emmanuel. Entre nós: ensaios sobre a alteridade. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

LÉVINAS, Emmanuel. Totalidade e infinito. Lisboa: Edições 70, 1980.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. A comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014.

MELECH, Edgard C. Educomunicação. São Paulo: Unicentro, 2016. Disponível em: http://repositorio.unicentro.br:8080/jspui/bitstream/123456789/1248/47/MELECH%2C%20Edgard%20Cesar%20-%20Educomunica%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 27 abr. 2020;

MELO, José Marques de. O ensino de Comunicação: os desafios da sociedade contemporânea. In: MATTOS, Sérgio (org.). Comunicação plural [online]. Salvador: Edufba, 2007. p. 17-31. Disponível em: http://books.scielo.org/id/387/pdf/mattos-9788523208943.pdf. Acesso em: 23 abr. 2020.

MIRANDA, Amanda Souza de. Divulgação da ciência e educomunicação: contribuições do jornal escolar para a alfabetização científica. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

MOREIRA, Patrícia Justo. TIC na escola contemporânea: possibilidades para a prática pedagógica educomunicativa na educação básica. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.

PATRÍCIO, Francisca de Marilac de Souza. Letramento no campo: o rádio educativo em um assentamento da reforma agrária no Ceará. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2010.

SCHÖNINGER, Raquel Regina Zmorzenski Valduga. Educomunicação e teoria ator-rede: a tessitura de redes de aprendizagem via mídias ubíquas. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

SOARES, Ismar de Oliveira. Plano de leitura e pesquisa. In: SOARES, Ismar de Oliveira; VIANA, Claudemir Edson; XAVIER, Jurema Brasil (orgs.). Educomunicação e suas áreas de intervenção: novos paradigmas para o diálogo intercultural. São Paulo: ABPEducom, 2017. p.14-18.

SOUZA, Kamila Regina de. Os desenhos animados e a prática pedagógica educomunicativa na educação infantil: uma aventura dialógica no estágio curricular. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

Published

2020-12-04

How to Cite

Reginaldo, T., & Sartori, A. S. (2020). Da Pedagogia da Educomunicação à Pedagogia na Educomunicação. Comunicação & Educação, 25(2), 70-80. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p70-80