Da Pedagogia da Educomunicação à Pedagogia na Educomunicação
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p70-80Keywords:
Educommunication, Communication pedagogy, Educommunicative pedagogical practice (EPP), Educommunicative ecosystems, Pedagogy in educommunicationAbstract
Educommunication is an area that has been gradually more visible in educational institutions, thus raising articulation with Pedagogy in studies aiming at understanding and contributing to the educommunicative paradigm. In this sense, this study presents a linguistic analysis of the words and concepts that Educommunication has in its pedagogical scope. From the theoretical reflection, we redefined terminologies, reaching a dialogue area called “Pedagogy in Educommunication”, which incorporates Communication Pedagogy, Educommunicative Pedagogical Practice (EPP) and Educomunicative Ecosystems.
Downloads
References
BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação/educação e a construção de nova variável histórica. Comunicação & Educação, São Paulo, ano 14, n. 3, 2009.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.
BOUTINET, Jean-Pierre. Antropologia do projeto. Porto Alegre: Artmed, 2002.
BUBER, Martin. Do diálogo e do diálogo. São Paulo: Perspectiva, 2014.
COSME, Ariana. O trabalho docente e o desafio de educar nas escolas contemporâneas: repensando a sala de aula. In: EDUCERE – CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12., 2015, Curitiba. Anais […]. Curitiba: PUC-PR, 2015. p. 32444-32454. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/17204_10452.pdf. Acesso em: 27 abr. 2020.
DINIZ, Fábio Gerônimo Mota. Alteridade e empatia: novos paradigmas para as humanidades no século XXI? Cadernos de Campo, São Paulo, n. 19, p. 199-215, 2015.
ECA/USP. Perguntas e respostas frequentes sobre educomunicação. Disponível em: http://www.cca.eca.usp.br/faq. Acesso em: 27 abr. 2020.
FREIRE, Paulo. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2011.
GARCIA-RUIZ, Rosa; GOZALVEZ PEREZ, Vicent; AGUADED GOMEZ, J. Ignacio. La competencia mediática como reto para la educomunicación: instrumentos de evaluación. Cuadernos.info, Santiago, n. 35, p. 15-27, 2014.
GIROUX, Henry A.; MCLAREN, Peter. Teacher education and the politics of engagement: the case for democratic schooling. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 56, n. 3, p. 213-238, 1986.
INTERVENÇÃO. In: MICHAELIS: dicionário brasileiro da língua portuguesa. São Paulo: Melhoramentos, 2020. Disponível em: http://michaelis.uol.com.br/busca?id=4bla3. Acesso em: 27 abr. 2020.
KAPLÚN, Mario. Uma pedagogia da comunicação. In: APARICI, Roberto (org.). Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas, 2014. p. 59-78.
KAPLÚN, Mario. Una pedagogía de la comunicación (el comunicador popular). La Habana: Editorial Caminos, 2002.
LÉVINAS, Emmanuel. Entre nós: ensaios sobre a alteridade. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
LÉVINAS, Emmanuel. Totalidade e infinito. Lisboa: Edições 70, 1980.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. A comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014.
MELECH, Edgard C. Educomunicação. São Paulo: Unicentro, 2016. Disponível em: http://repositorio.unicentro.br:8080/jspui/bitstream/123456789/1248/47/MELECH%2C%20Edgard%20Cesar%20-%20Educomunica%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 27 abr. 2020;
MELO, José Marques de. O ensino de Comunicação: os desafios da sociedade contemporânea. In: MATTOS, Sérgio (org.). Comunicação plural [online]. Salvador: Edufba, 2007. p. 17-31. Disponível em: http://books.scielo.org/id/387/pdf/mattos-9788523208943.pdf. Acesso em: 23 abr. 2020.
MIRANDA, Amanda Souza de. Divulgação da ciência e educomunicação: contribuições do jornal escolar para a alfabetização científica. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.
MOREIRA, Patrícia Justo. TIC na escola contemporânea: possibilidades para a prática pedagógica educomunicativa na educação básica. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
PATRÍCIO, Francisca de Marilac de Souza. Letramento no campo: o rádio educativo em um assentamento da reforma agrária no Ceará. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2010.
SCHÖNINGER, Raquel Regina Zmorzenski Valduga. Educomunicação e teoria ator-rede: a tessitura de redes de aprendizagem via mídias ubíquas. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.
SOARES, Ismar de Oliveira. Plano de leitura e pesquisa. In: SOARES, Ismar de Oliveira; VIANA, Claudemir Edson; XAVIER, Jurema Brasil (orgs.). Educomunicação e suas áreas de intervenção: novos paradigmas para o diálogo intercultural. São Paulo: ABPEducom, 2017. p.14-18.
SOUZA, Kamila Regina de. Os desenhos animados e a prática pedagógica educomunicativa na educação infantil: uma aventura dialógica no estágio curricular. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Thiago Reginaldo, Ademilde Silveira Sartori
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.