A descentralização pedagógica em uma ação educomunicativa guiada pela sequência Fedathi

Authors

  • Marcus Henrique Linhares Ponte Filho Universidade Federal do Cariri
  • Hermínio Borges Neto Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p81-93

Keywords:

Educommunication, Pedagogical decentralization, Teachers, Fedathi sequence

Abstract

This article analyzes what teachers from a school of the public network of Fortaleza, state of Ceará, think about “pedagogical decentralization”, based on their own professional routines. The essay is the result of an extension activity conducted from August 2019 to October 2019 that offered a pedagogic educative communication training, using the Fedathi Sequence as methodological support (a teaching methodology that seeks to stimulate scientific reasoning in pedagogical practices by improving teaching action). It could be seen that educators interpreted the idea of democratizing teaching practice as something almost inapplicable, and that the concept of “pedagogical decentralization” was almost always linked to the loss of authority in the classroom.

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Author Biographies

  • Marcus Henrique Linhares Ponte Filho, Universidade Federal do Cariri

    Doutor e mestre em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Faculdade de Educação (FACED/UFC). Professor adjunto na Universidade Federal do Cariri (UFCA).

  • Hermínio Borges Neto, Universidade Federal do Ceará

    Professor titular da Universidade Federal do Ceará (UFC), lotado no Laboratório de Pesquisa Multimeios da Faculdade de Educação da UFC.

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Published

2020-12-04

How to Cite

Ponte Filho, M. H. L., & Borges Neto, H. (2020). A descentralização pedagógica em uma ação educomunicativa guiada pela sequência Fedathi. Comunicação & Educação, 25(2), 81-93. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p81-93