A abertura política através dos filmes de Os Trapalhões na década de 1980
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p192-208Keywords:
Brazilian cinema, Political open, Os Trapalhões, RedemocratizationAbstract
The presence of political and social elements within the filmography of the comedian troupe Os Trapalhões is discussed in this article, especially in three works filmed during the1980s that carry allusions and even critical motives – although permeated by ambiguities – on the process of Political Open, in which Brazil was leaving the military period towards redemocratization. Therefore, we will reflect on three very particular cases amidst the films starred by the group: Os Saltimbancos Trapalhões (1981), Os Trapalhões na Serra Pelada (1982), both directed by JB Tanko, and Os Trapalhões e o Mágico de Oróz (Dedé Santana and Victor Lustosa, 1984).
Downloads
References
CAMPOS, Nivalda Aparecida. A grande seca de 1979 a 1983: um estudo de caso das ações do governo federal em duas sub-regiões do estado do Ceará (Sertão Central e Sertão de Inhamuns). 2004. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/1484/DissNAC.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 5 ago. 2020.
CARRICO, André. Os Trapalhões no Reino da Academia: revista, rádio e circo na poética trapalhônica. 2013. Tese (Doutorado em Artes) – Unicamp, Campinas.
COLOMBO, Luciléia. A Sudene e a mudança institucional no regime militar. Cadernos do Desenvolvimento, Rio de Janeiro, v. 8, n. 13, p. 153-175, 2013. Disponível em: http://www.cadernosdodesenvolvimento.org.br/ojs-2.4.8/index.php/cdes/article/view/142/143. Acesso em: 18 out. 2020.
MELO, João Batista. Lanterna mágica: infância e cinema infantil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
MOURA, Salvador Tavares de. Serra Pelada: experiência, memórias e disputas. 2008. Dissertação (Mestrado em História) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13071. Acesso em: 19 set. 2020.
RAMOS, José Mario Ortiz. Cinema, televisão e publicidade: cultura popular de massa no Brasil nos anos 1970-1980. São Paulo: Annablume: 2004.
SCHVARZMAN, Sheila. Humberto Mauro e as imagens do Brasil. São Paulo: Unesp, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Maria Ignes Carlos Magno, André Gustavo de Paula Eduardo, Felipe Abramovictz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.