ICT and remote teaching: an experience in secondary education
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i1p96-108Keywords:
Distance education, Remote teaching, Research in secondary education, Digital culture, ICT in educationAbstract
This article presents a remote teaching pedagogical practice developed during social isolation due to the covid-19 pandemic, addressing the changes made to the Technology and Innovation plan, part of the state curriculum in Esteio, Rio Grande do Sul. Using discourse analysis on the students’ activities, confronted with their comments in class by videoconference, it seeks to understand how the proposal fostered the habit of asking questions and ICT-based research in the students. In conclusion, a student-centered development of questions and hypotheses, the initial point of any scientific study, motivates their involvement in the learning process and helps to create a research culture.
Downloads
References
BELLONI, Maria L. Educação a distância. Campinas: Autores Associados, 2005.
BRANDÃO, Helena H. Nagamine. Introdução à análise do discurso. 2. ed. Campinas: Editora Unicamp, 2004.
COLLA, Rodrigo Avila. Formação na micropolítica escolar: por uma educação para além do conteúdo formal. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 3, 2020.
COLLA, Rodrigo Avila. Multiculturalismo e agir comunicativo: o diálogo intercultural como alternativa à crise da racionalidade. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 12, n. 29, p. 241-264, 2015.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995. v. 1.
FARIAS, Lívia Cardoso; DIAS, Rosanne Evangelista. Discursos sobre o uso das TIC na educação em documentos ibero-americanos. Revista Linhas, Florianópolis, v. 14, n. 27, p. 83-104, 2013.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 197-223, 2001.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola, 1996.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Petrópolis: Vozes, 1999.
GILL, Rosalind. Análise de Discurso. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George (eds.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2008.
LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Edições Loyola, 2001.
MEIRINHOS, Manuel. Os desafios educativos da geração Net. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, A Coruña, n. 13, p. 125-129, 2015.
MORAES, Maria Candida. Subsídios para Fundamentação do Programa Nacional de Informática na Educação. Brasília, DF: Secretaria de Educação a Distância, Ministério de Educação e Cultura, 1997.
NEVES, Carmen Moreira de Castro. Educar com TICs: o caminho entre a excepcionalidade e a invisibilidade. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 35, n. 3, p. 16-27, 2009.
NIETZSCHE, Friedrich W. Segunda consideração intempestiva: da utilidade e desvantagem da História para a vida. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2003.
SELWYN, Neil. O uso das TIC na educação e a promoção de inclusão social: uma perspectiva crítica do Reino Unido. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, n. 104, p. 815-850, 2008.
SOARES-LEITE, Werlayne Stuart; NASCIMENTO-RIBEIRO, Carlos Augusto do. A inclusão das TICs na educação brasileira: problemas e desafios. Magis – Revista Internacional de Investigación en Educación, Bogotá, v. 5, n. 10, p. 173-187, 2012.
XAVIER, Márcio Câmara; TEIXEIRA, Célia Regina; SILVA, Bianca Priscila Saveti da. Aplicação das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na educação e os desafios do educador. Dialogia, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 105-115, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rodrigo Avila Colla
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.