The use of digital tools in the preservation of tomb sculptural art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v15i29p171-207

Keywords:

Laser scanning, Photogrammetry, Metal sculpture, Funerary arts

Abstract

Cemeteries are spaces where it is possible to identify cultural elements of a society, which is expressed through the architecture of the tomb and the landscape. However, the distancing of people from these places makes them conducive to the action of vandals. Therefore, the necropolis needs to be included in cultural itineraries in the cities, as well as periodic maintenance and security programs in the tombs, chapels and mausoleums. Thus, this study presents two forms of cultural heritage preservation: the first is the identification of the main pathological manifestations that damage sculptures, with damage maps; the second is the survey of the physical characteristics of the pieces, in order to document their shapes, colors, textures and volume. For both proposals, two current digital tools were used: photogrammetry and laser scanning. The studied works are: Pietá (1929), by sculptor Galileo Emendabili, located at the Cemitério da Consolação in São Paulo, and Último adeus (1945), by Alfredo Oliani, at the Cemitério São Paulo. Autodesk software ReCap Photo and Trimble Trimble RealWorks were used to obtain three-dimensional models of sculptures. The use of these technologies was shown to require prior planning for data collection, mainly due to climate interference and the location of the pieces. The tools used were efficient for their formal characterization and can be used for their conceptual and material preservation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fabiana Lopes de Oliveira, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil

    Mestra, doutora e pós-doutora em Engenharia de Estruturas pela Universidade de São Paulo (USP). Bacharel em Engenharia Civil pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Professora doutora da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAU-USP).

  • Reinaldo Luiz Santos, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil

    Mestrando em Tecnologia da Arquitetura pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAU-USP). Bacharel em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Professor do Ensino Técnico e Médio do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS).

References

ALMEIDA, Marcelina das Graças de. Memória e história: o cemitério como espaço de educação patrimonial. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 28., 2015, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis: Anpuh, 2015. p. 12. Disponível em: https://anpuh.org.br/uploads/anais-simposios/pdf/2019-01/1548945020_1d7d89dcde4a1f7cacc2309bedfd50a4.pdf . Acesso em: 17 jul. 2019.

BALZANI, Marcello et al. Laser Scanner 3D Survey in archeological field: the Forum of Pompeii. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON REMOTE SENSING ARCHEOLOGY, 2004, Pequim. Anais […]. Pequim: [s. n.], 2004. p. 169-175.

BARTHEL, C; Lins, M; PESTANA, F. O papel do mapa de danos na conservação do patrimônio arquitetônico. In: CONGRESSO IBEROAMERICANO Y JORNADA “TÉCNICA DE RESTAURACÍON Y CONSERVACÍON DEL PATRIMÔNIO”, 1., 2009, Buenos Aires. Anais […]. Buenos Aires: [s. n.], 2009. p. 19.

BORTULUCCE, Vanessa Beatriz. Cemitério também tem arte: considerações sobre o estudo de arte tumular no Brasil. In: ENCONTRO DE HISTÓRIA DA ARTE (EHA), 12., 2017, Campinas. Anais […]. Campinas: Unicamp, 2017. p. 602-606. Disponível em: https://www.ifch.unicamp.br/eha/atas/2017/Vanessa%20Beatriz%20Bortulucce.pdf. Acesso em: 11 set. 2019.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 17 de fevereiro de 2020.

BRASIL. Decreto-lei nº 25, de 30 de novembro de 1937. Brasília, DF, 1937. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/legislacao/Decreto_no_25_de_30_de_novembro_de_1937.pdf.Acesso em: 28 jul. 2020.

CARNEIRO, Maristela. O Último Adeus (1945) e Triste Separação (1948): as leituras metafísicas do amor de Alfredo Oliani no Cemitério São Paulo. XVII ENCUENTRO IBEROAMERICANO DE VALORIZACIÓN Y GESTIÓN DE CEMENTERIOS PATRIMONIALES, Santo Domingo (Rep. Dominicana), 2016. p. 21.

CARRASCO, Gessonia Leite de Andrade; NAPPI, Sérgio Castello Branco. Cemitérios como fonte de pesquisa de educação patrimonial e de turismo. Revista Museologia e Patrimônio, [s. l.], v. 2 n. 2, p. 46-60, 2009. Disponível em: http://revistamuseologiaepatrimonio.mast.br/index.php/ppgpmus/article/viewFile/60/73. Acesso em: 11 set. 2019.

COMUNALE, Viviane. A redescoberta da arte de Alfredo Oliani: sacra e tumular. Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista (Unesp), São Paulo, 2015. p. 261

ENTE NAZIONALE ITALIANO DI UNIFICAZIONE. UNI 11182-Materiali lapidei naturali ed artificiali. Descrizione della forma di alterazione – Termini e definizioni. Milano: UNI, 2006.

FARIAS, Adriana. Cheio de obras de arte, Cemitério da Consolação é o mais furtado da cidade. Veja São Paulo, São Paulo, 13 abr. 2018. Disponível em: https://vejasp.abril.com.br/cidades/cemiterio-consolacao-furtos/. Acesso: 6 set. 2019.

GENERAL SERVICE ADMINISTRATION. BIM Guide for 3D Imaging. Washington, DC: GSA, 2009.

GROETELAARS, Natalie Johanna. Criação de Modelos BIM a partir de “Nuvens de Pontos”: estudo de métodos e técnicas para documentação arquitetônica. 2015. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.

GROETELAARS, Natalie Johanna; AMORIM, Arivaldo Leão de. Técnicas de restituição fotogramétricas digitais aplicadas à arquitetura: um estudo de caso. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CADASTRO TÉCNICO MULTIFINALITÁRIO, 6., 2004, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis: UFSC, 2004. p. 1-2.

ISTITUTO CENTRALE PER IL RESTAURO. Raccomandazione Normal 1/88, Alterazione macroscopiche dei materiali lapidei: lessico. Roma: CNR-ICR, 1990.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Unicamp, 1990.

MENDEZ, Ricardo Brod. Construção de ambientes virtuais interativos baseados em imagens para estudos arquitetônicos e urbanísticos. 2002. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2002.

NEGRI, Antonella; RUSSO, Jacopo. Degrado dei materiali lapidei: proposta di simbologia grafica. In: CARBONARA, Giovanni (ed.): Trattato di restauro architettonico. Secondo Aggiornamento. Grandi temi di Restauro. Utet: Torino, 2008. p. 533-544.

PINHEIRO, Maria Lúcia Bressan. Origens da noção de preservação do patrimônio cultural no Brasil. Risco Revista de Pesquisa em Arquiterura e Urbanismo, São Paulo, n. 2, p. 4-14, 2006.

REMONDINO; Fabio; EL-HAKIM, Sabry. Image-based 3D Modelling: a review. The Photogrammetric Record, Hoboken, v. 21, n. 115, p. 269-291, 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/227786426_Image-based_3D_Modelling_A_Review. Acesso em:

set. 2019.

SIQUEIRA, Simone Viana. Metodologia de cadastro realizado através de escaneamento a laser: Casa Marquesa de Santos. In: SIMPÓSIO CIENTÍFICO ICOMOS BRASIL, 1., 2017, Belo Horizonte. Anais […]. Belo Horizonte: Instituto Metodista Izabela Hendrix, 2017. p. 14

SOUZA, Denise Crispim de. Arte tumular: uma expressão social por meio dos signos da morte. 2007. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Letras) – Centro de Comunicação e Letras da Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007.

TAVARES, Davi Kiermes et al. Cemitério: patrimônio cultural material e fonte de turismo como possibilidades. Conexões Culturais – Revista de Linguagens, Artes e Estudos em Cultura, v. 01, n. 02, 2015. p. 191-210

TINOCO, Jorge Eduardo Lucena. Mapa de danos: recomendações básicas. Olinda: Centro de Estudos Avançados da Conservação Integrada, 2009.

TIRELLO, R. A.; CORREA, R. Sistema normativo para mapas de danos de edifícios históricos aplicados à Lidgerwood Manufacting Company de Campinas. In: COLÓQUIO LATINO-AMERICANO SOBRE RECUPERAÇÃO E PRESERVAÇÃO DO PATRIMÔNIO INDUSTRIAL, 6., 2012, São Paulo. Anais […]. São Paulo: Centro Universitário Belas Artes de São Paulo, 2012. v. 1, p. 44-26.

TRIMBLE. Trimble TX8 3D Laser Scanner. Trimble, [s. l.], 2016. Disponível em: https://geospatial.trimble.com/sites/default/files/2019-03/Datasheet%20-%20Trimble%20TX8%20Laser%20

Scanner%20-%20English%20USL%20-%20Screen.pdf. Acesso em: 6 dez. 2019.

Published

2020-07-31

Issue

Section

Cultural Heritage

How to Cite

Oliveira, F. L. de, & Santos, R. L. (2020). The use of digital tools in the preservation of tomb sculptural art. Revista CPC, 15(29), 171-207. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v15i29p171-207