The lyric weaving of a modern Penelope: alchemy of the nodes in Yeda Schmaltz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i15p136-159

Keywords:

Yêda Schmaltz, ingrain, weaving, Penelope, eroticism

Abstract

A alquimia dos nós (1979), of Yêda Schmaltz, reinvents the myth of Penelope in Homer's record, in the Odisseia. Through a female view, the constant lyrical voice in the book, especially in the first part, "Fios (O livro de Penélope)," develops the lyrical account of his union with Odysseus, the period suffering the absence of her husband and his return. The main change in the identity of Penelope from Schmaltz arises from reflection and treatment in relation to her sexuality and disenchantment to descry the beloved man when he returns. The verses that compose this work, often use the metaphor of weaving and fabric to characterize the lyrical voice as belonging to the heroine of the mythological past. But the metaphoric weaving also alludes  to Penelope´s  lonely  sexuality   and to the activity exercised by her, work with ingrain and poetic writing. This study undertakes reading the verses of Schmaltz from the considerations set on the metaphor of weaving and literary erotic consciousness developed by Hughes Liborel (1997), Ana Maria Machado (2001), Octavio Paz (2001) and Angélica Soares (1999).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Paulo Antônio Vieira Júnior, Doutor pela Universidade Federal de Goiás. Professor Temporário da Universidade Estadual de Goiás.
    Professor da área de literatura. Desenvolve pesquisa sobre os temas: poesia, erotismo literário e modernidade lírica.

References

A BÍBLIA DE JERUSALÉM. 10.ed. São Paulo: Paulos, 2001.

BATAILLE, Georges. O erotismo. 3.ed. Trad. João Bénard da Costa. Lisboa: Edições Antígona, 1988.

COLASANTI, Marina. Doze reis e a moça no labirinto do vento. 8. ed. São Paulo: Global, 1999.

HOMERO. Odisseia. Trad. Antônio Pinto de Carvalho. São Paulo: Nova Cultural, 2003.

LIBOREL, Hughes. As fiandeiras. In.: BRUNEL, Pierre (org.). Dicionário de mitos literários. Trad. Carlos Sussekind...[et al]. Rio de Janeiro: José Olympio, 1997, p. 370-384.

LOPES, Cloves Trindade. Os nós de ‘A alquimia dos nós’. Dissertação (Mestrado em Letras). Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 1989.

MACHADO, Ana Maria. Texturas: sobre leituras e escritos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

PAZ, Octavio. A dupla chama: amor e erotismo. 4.ed. Trad. Wladir Dupont. São Paulo: Siciliano, 2001.

PLATÃO. O banquete. Trad. Donaldo Schuler. Porto Ale: gre: L&PM, 2011.

SOARES, Angélica. A paixão emancipatória: vozes femininas da liberação do erotismo na poesia brasileira. Rio de Janeiro: Difel, 1999.

SCHEID, John; SVENBRO, Jesper. O ofício de Zeus: Mito da tecelagem e do tecido no mundo grego-romano. Trad. Mario Fleig e Jasson Martins da Silva. Porto Alegre: CMC, 2010.

SCHMALTZ, Yêda. A alquimia dos nós. Goiânia: Secretaria de Educação e Cultura, 1979.

_____. Baco e Anas brasileiras. Rio de Janeiro: Achiamé, 1985.

_____. Atalanta. Rio de Janeiro: José Olympio; Brasília, DF: INL, 1987.

STENDHAL. Do amor. Trad. Herculano Villa-Boas. Porto Alegre: L&PM, 2007.

TELES, José Mendonça. Poesias e contos bacharéis II. Goiânia: Oriente, 1976.

TIETZMANN SILVA, Vera M. Penélope questionada – o tema do fio em Yêda Schmaltz. Signótica. Goiânia, ano II, janeiro/dezembro, 1990, p. 175-189.

Published

2015-12-09

Issue

Section

Articles

How to Cite

Vieira Júnior, P. A. (2015). The lyric weaving of a modern Penelope: alchemy of the nodes in Yeda Schmaltz. Revista Criação & Crítica, 15, 136-159. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i15p136-159